KGH endrer navn

KGH Customs Services endrer i disse dager navn til Maersk Customs Services. 

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I januar ble det kjent at A.P. Møller-Mærsk-konsernet ville styrke Maersk-merkenavnet gjennom å samle en rekke av datterselskapene sine under en felles merkevare. 

Den danske logistikkgiganten har bygget opp sine selskaper under merkenavnet Maersk, der de har droppet den skandinaviske æ-en. Sealand og Hamburg Süd er to av de mange velkjente merkevarene i logistikkbransjen som har en lang historie før de ble kjøpt opp av A.P.Møller-Mærsk.

De ulike merkevarene har fortsatt under eget brand etter at Maersk-konsernet kjøpte de opp. I januar varslet Maersk-ledelsen at de ønsket å styrke Maersk-merkevaren slik at flere skal bli klar over at konsernet leverer "dør-til-dør"-løsninger og et bredt spekter av logistikkløsninger under samme tak. Rebrandingen er nå i gang.

Kjøpt for 2,6 milliarder svenske kroner i 2020

Her i Norge er det rebrandingen av KGH Customs Services som vil bli mest synlig. A.P. Møller-Mærsk kjøpte KGH for 2,6 milliarder svenske kroner i 2020, og har i sin visuelle profil blitt brandet under "KGH Customs Services - a Maersk company". På folkemunne har det likevel alltid blitt omtalt som "KGH". Men nå er det altså Maersk Customs Services som gjelder fremover. Navneendringen er ikke kunngjort i Brønnøysundregistrene enda.

- Endrer kun visuell identitet

Logistikk Inside har vært i kontakt med Rainer Horn, Senior Press Officer for Europa i A.P. Møller-Mærsk-konsernet for å høre mer om denne omstillingen.

- Vil det være noen organisasjonsendringer eller er det kun snakk om en ren re-branding?

- Det er kun snakk om en visuell endring av identiteten. Den operasjonelle driften vil forløpe akkurat som før. Vi tror at å forene KGH med Maersks visuelle identitet vil tillate oss å skape økt kundeverdi gjennom dypere integrasjon og en enklere, mer fokusert og styrket organisasjon. Vi ser stor verdi i å tilby våre kunder en mer sømløs opplevelse med en integrering av mange tilbud under én visuell identitet, sier han.

Horn legger til at KGHs transformasjon over til den nye merkevaren allerede er godt i gang. Digital kommunikasjon og mindre eiendeler (assets) vil være ferdig før utgangen av måneden, mens endringer på fysisk infrastruktur, som skilt på bygg og den slags, blir endret fortløpende, forklarer han.

 - KGH har vært under Maersk i flere år nå, hvordan vil dere oppsummere effektene så langt?

- For KGHs del er det en veldig positiv opplevelse å bli en del av en global leder for integrert ende-til-ende-logistikk med målet om å bringe letthet, fleksibilitet og smidighet til kundenes forsyningskjeder. Toll er en integrert del av dette og er en suksesshistorie vi er stolte av. Maersk behandlet 5,6 millioner tolldeklarasjoner for sine kunder globalt i 2022. Det er en økning på ca. 700 000 deklareringer mot 2021, forteller han.

Powered by Labrador CMS