André Swensen, logistikkdirektør i Elektroimportøre, inviterer til live-stream og rundtur.
André Swensen, logistikkdirektør i Elektroimportøre, inviterer til live-stream og rundtur.

Unik live-stream fra Autostore

Logma arrangerer Norges første Live-streaming fra et Autostore lager.

Publisert Sist oppdatert

Med Covid-19 og en stadig mer uforutsigbar verden er webinarer tiltak Logma vil møte utfordringene de fleste logistikkbedrifter står overfor.

Tirsdag 23. juni arrangerer derfor Logma et webinar hvor vi får stifte bekjentskap med hvordan Elektroimportøren har gjennomført sin planlegging og vareforsyning i løpet av krisen, og hvordan de sikret seg gjennom smittevernberedskap for å opprettholde driften.

Live-streamingen rett fra lageret til Elektroimportøren gir en unik mulighet til nærmere innsyn i hvordan robotløsningen Autostore fungerer i praksis.

To proffer

På styremøtet 18. mai ble André Swensen og Steffen Larvoll valgt inn som nye styremedlemmer i Logma. Med disse to fagressursene på plass ser Logma frem til en spennende høst med høy aktivitet og fokus på gjennomføring av både digitale og fysiske møteplasser for logistikkbransjen.

Allerede neste uke tar Swensen oss med på en digital rundtur på lageret til Elektroimportøren og viser frem juvelen i kronen, nemlig robotløsningen Autostore som håndterer mesteparten av ordrene.

Fra Europris til Elektroimportøren

André Swensen er logistikkdirektør i Elektroimportøren og har vært med på å bygge opp firmaet fra under 200 millioner i omsetning til dagens milliardselskap. Underveis har det vært to lagerflyttinger, bygging av nytt lager og automatisering med Autostore som har lagt grunnlaget for Elektroimportørens imponerende vekst.

Med nesten 15 års erfaring fra logistikkbransjen i forskjellige roller i noen av Norges største detaljistkjeder som Nille, Europris og Elektroimportøren har André god innsikt i alle deler av forsyningskjeden. Han har en bachelor i ledelse fra AUT (NZ) og Butler University (US).

- At jeg havnet innen logistikk er en tilfeldighet, men det tror jeg at jeg har til felles med mange innen logistikk, sier Swensen.

Ved å bli med i styret til Logma er målet hans å få flere CEOs og CFOs til å skjønne at logistikk er og kan være et konkurransefortrinn, og ikke bare en oppgave man må fylle på veien mot økt salg.

Steffen Larvoll høyner kvaliteten i Logma.
Steffen Larvoll høyner kvaliteten i Logma.

- Det største komplementet jeg har fått var av en tidligere sjef som sa at jeg var så lat, for det var en perfekt egenskap innen logistikk. Da gjør man jobben riktig første gang så man slipper å gjøre det igjen. Det er det som er logistikk, sier André Swensen.

Teknologi og logistikk

Steffen Larvoll er Market Development Manager i Driw, et norsk teknologiselskap med fokus på vareflyten. Han har 12 års erfaring fra retailbransjen, hvorav fire år som daglig leder i egen bedrift, i tillegg til 10 år i logistikkbransjen.

Larvoll er utdannet i internasjonal markedsføring med en BSc fra BI Trondheim og Ecole Supérieure de Commerce de Grenoble. Han har tidligere vært juryformann for kåringen av «Årets Logistikkopplevelse» for de beste aktørene innen netthandel og logistikk, og holder jevnlig foredrag om eCommerce, retail og logistikk, bl.a. som gjesteforeleser på Høgskolen i Molde.

- Logistikk har gått fra å være en støttefunksjon til resten av bedriften, til å bli noe av det mest forretningskritiske norske bedrifter kan drive med. Denne endringen skaper en større interesse i alt fra salgsavdelingen til styrerommet i tillegg til at andre nærliggende bransjer, organisasjoner eller medier søker mer forståelse for faget vårt, sier Larvoll og forteller videre:

- Og det er her jeg ser at Logma har en naturlig rolle å fylle ved å legge til rette for at norske firmaer får den innsikten og kompetansen de trenger for å ta de rette valgene i en stadig mer uforutsigbar verden.

Om Logma:

LOGMAs formål er å arbeide for en generell heving av logistikkompetanse innen norsk næringsliv og offentlig forvaltning.

LOGMA er et nettverk av og for medlemsbedriftene hvor faglig interesserte medarbeidere ønsker utveksling av logistikkompetanse i hele verdikjeden.

LOGMA initierer og gjennomfører aktiviteter som møter hos medlemsbedrifter, temagrupper, faglige konferanser og symposier.

LOGMA er en frittstående og politisk uavhengig organisasjon. Alle bedrifter innen industri, handel, transport, tjenester, forskning, rådgivning og undervisning kan være medlem, og hver bedrift kan ha flere kontaktpersoner. Alle kontaktpersonene får direkte tilsendt materiell om aktiviteter i regi av LOGMA og andre relevante arrangementer.