Dårlig skilting koster dyrt

For transportbedriftene i Groruddalen øker kostnadene med ti prosent fordi sjåførene sliter med å finne frem.

Publisert Sist oppdatert

 

 

– Det er problematisk å kjøre i Oslo for en som ikke er kjent. I Norge blir det bare flere utenlandske sjåfører. Da må vi skilte bedre slik at de finner frem og ikke kaster bort tiden med å kjøre feil, sier kommunikasjonssjef Einar Spurkeland i DB Schenker til NRK Østlandssendingen

Mange av hovedstandens lagre og logistikkbedrifter ligger i Groruddalen, og her er det spesielt ille.

– For sjåfører som er litt kjent kan vi si at de må kjøre inn ved Hells Angels. Det er det beste skiltet for vår terminal, og det synes vi er litt pinlig, påpeker Spurkeland.

NHO logistikk og transport har beregnet at den dårlige skiltingen i Oslo med påfølgende feilkjøringer, koster alle biler som kjører i Oslo rundt én time i kø, kaos og leting. Og der er selvsagt dyrt.

– Den ene timen øker kostnadene med ca. 10 prosent i året, sier næringspolitisk direktør i NHO logistikk og transport Erling Sæther.

Også den dårlige kapasiteten på veiene og påfølgende køer er dyrt for næringslivet.

- De lange køene på E18 for eksempel koster næringslivet en til to milliarder kroner i vente- og køkostnader, sier Sæther.

 

I DB Schenkers eget magasin «Logistikk nettverk» skriver Spurkeland at køkostnadene for en distribusjonsbil ble for noen år siden beregnet til over 100 000 kroner per år.a