VINNERE: Sjefen Karstein Ahlin fikk både førerplassen og trofeet under den norske overrekkelsen av «Truck of the Year» hos Volvo på Furuset i Oslo. Han og salgsdirektør Bjørn Inge Haugan gjør det bra med FH Electric.
VINNERE: Sjefen Karstein Ahlin fikk både førerplassen og trofeet under den norske overrekkelsen av «Truck of the Year» hos Volvo på Furuset i Oslo. Han og salgsdirektør Bjørn Inge Haugan gjør det bra med FH Electric.

Norsk Volvo-jubel etter historisk el-pris

ÅRETS LASTEBIL: – Det er en god del år siden sist vi fikk denne prisen. Derfor er det ekstra gøy at den kommer som en kombinasjon av Volvos facelift og elektrisk drivlinje, som har vært driverne i vårt salg de siste årene.

Publisert

Ordene over tilhører Bjørn Inge Haugan, direktør salg, marked og kommunikasjon i Volvo Norge. Sammen med adm. direktør Karstein Ahlin mottok han nyheten om Volvo FH Electric er årets «Truck of the Year»

– Dette skaper stor entusiasme og gir masse energi i organisasjonen og blant alle våre forhandlere. Prisen er en anerkjennelse som langt på vei bekrefter tilbakemeldingene fra våre kunder, sier Ahlin.

Godt salg

Volvo var tidlig ute både strategisk og med påfølgende vilje til å satse på det grønne skiftet for transportbransjen. Produsenten kom raskt i gang med serieproduksjon av elektrisk drivlinje, og leveringsdyktigheten fremheves av juryen.

Salget i Norge understreker poenget: Av 178 tunge el-lastebiler registrert solgt i år (ut oktober), er 121 produsert av Volvo.

– Vi har et produkt med klasseledende teknologi som kundene trekker til og opplever at fungerer i hverdagen, sier Haugan.

2050

«SLIPPE DEM LØS»: – Det viktigste har vært å få kunden opp i bilen, gi god opplæring og deretter «slippe dem løs», sier Volvo-gutta.
«SLIPPE DEM LØS»: – Det viktigste har vært å få kunden opp i bilen, gi god opplæring og deretter «slippe dem løs», sier Volvo-gutta.

Nå satser Volvo på at hele kundeflåten skal være utslippsfri innen 2050.

– Hvordan opplever dere kundenes innstilling overfor elektriske drivlinjer?

– Det viktigste har vært å få kunden opp i bilen, gi god opplæring og deretter «slippe dem løs». Jeg vil si at vi utelukkende får fornøyde sjåfører tilbake med et smil om munnen. Det første de reflekterer over er kjørbarhet, respons fra motor, stillheten og at de opplever å være mindre slitene etter en lang dag bak rattet, sier Haugan og fortsetter:

– Så er det viktig å si, det er dumt å selge inn elektriske biler på kjøring hvor teknologien ennå ikke løser oppgaven, da blir det mageplask for oss som produsent og for kunden. Det ønsker ingen, derfor har vi vært opptatt av å selge inn produktene vi har til de riktige oppdragene. Da fungerer elektrisk helt fantastisk.

2014

Sist Volvo vant «Truck of th Year» var i 2014, også den gang med FH. Men altså med en ganske annen drivlinje.

Powered by Labrador CMS