LYKKELIG: Volvo-president Roger Alm etter at Volvo FH Electric ble kåret til Truck of the Year 2024 under Solutrans-messen i Lyon.
LYKKELIG: Volvo-president Roger Alm etter at Volvo FH Electric ble kåret til Truck of the Year 2024 under Solutrans-messen i Lyon.

Første «Truck of the Year» med alternativ drivlinje

LYON: Volvo FH Electric er kåret til Truck of the Year (ITOY).

Publisert Sist oppdatert

Det er en tydelig dreining i fokuset hos lastebilprodusentene. Alle jobber hardt mot endringen i energikilder som det legges opp til i Europa. For alle involverte har det vært en spennende reise å få ta del i denne store endringen som nå skjer innenfor transportsektoren.

ÆRE: Juryformann Gianenrico Griffini (t.v.) sammen med Volvo-president Roger Alm ved bilen som vant den prestisjetunge tittelen.
ÆRE: Juryformann Gianenrico Griffini (t.v.) sammen med Volvo-president Roger Alm ved bilen som vant den prestisjetunge tittelen.

I høst har de fleste lastebilprodusenter vist mer eller mindre produksjonsklare modeller med batterielektriske drivlinjer, men Volvo har ligget et skritt foran i elektrifiseringen. Selskapet har nemlig fått opp tempoet i produksjonen, og er suverent den produsenten som har kunnet levere når det kommer til elektriske lastebiler.

Ser vi på statistikken for biler over 16 tonn her i Norge, har Volvo en markedsandel på hele 71 prosent. Tross at elektriske lastebiler ikke er oppe i voldsomme nivåer ennå, viser dette uansett at Volvo er leveringsdyktige. De samme signalene får jeg fra kolleger i hele Europa: «Det er Volvo som leverer og som har opparbeidet seg en ledende posisjon i elektrifiseringen av lastebiler».

Truck of the Year

Juryen som har kåret Volvo Trucks FH Electric til Truck of the Year 2024, består av 24 nyttekjøretøyjournalister fra i hele Europa.

VINNER: Årets lastebil i Europa er Volvo FH Electric. Dette er den første helelektriske lastebilen som vinner prisen.
VINNER: Årets lastebil i Europa er Volvo FH Electric. Dette er den første helelektriske lastebilen som vinner prisen.

Disse representerer 24 store lastebilpublikasjoner. Prisen deles ut til lastebilen juryen mener gir det beste bidraget til veitransporteffektivitet. Kandidaten må også være introdusert i markedet i løpet av de siste 12 månedene.

Volvo-president Roger Alm mottok den prestisjetunge prisen fra juryformann Gianenrico Griffini under årets Solutrans-messe i Lyon, Frankrike, i slutten av november. Med totalt 84 stemmer vant Volvo FH Electric foran Mercedes-Benz eActros 300/400, og Scanias helt nye 45S batterielektriske lastebil.

Første elektriske

For første gang i den 45 år lange historien, er det en elektrisk lastebil som vinner prisen. På årets ITOY-kandidatliste er faktisk hele fire av fem biler batterielektriske lastebiler. Dette er et bevis på at energiomstillingen er på full fart hos lastebilprodusentene, selv om et godt utbygd ladenettverk for BEV-lastebiler fortsatt ikke er på plass i EU.

ITOY-juryen

  • International Truck of the Year (ITOY) ble opprinnelig lansert i 1977 av den britiske redaktøren av Truck-magasinet, Pat Kennett.
  • I dag representerer de 24 jurymedlemmene ledende magasiner for nyttekjøretøy i hele Europa. I tillegg har ITOY-gruppen de siste årene blitt utvidet, ved å utnevne assosierte medlemmer i de voksende lastebilmarkedene i Kina, India, Sør-Afrika, Australia, Brasil, Japan, Iran, New Zealand, Israel og Malaysia. 
  • Torbjørn Eriksen, journalist i Moderne Transport og Anlegg&Transport er juryens norske representant
  • Totalt har juryens magasiner et nedslagsfelt på over 1.100.000 eksemplarer.
    PS: Juryen ønsker også å takke organisasjonen Dekra for arbeidet med å samle inn alle stemmene og sertifisere resultatene.

ITOY-journalistene berømmer ytelsen, den sømløse akselerasjonen, stillheten og den vibrasjonsfrie kjøreopplevelsen i den elektriske drivlinjen til FH Electric. Bilen har to eller tre elektriske motorer på til sammen 330 eller 490 kW kontinuerlig effekt. Motorløsningen, sammen med den nyeste generasjon I-Shift girkasse, gir en god kjørefølelse. 

Volvo FH Electric får lovord for sin bruk i regional godstransport, så vel som den store variasjonen av akselkonfigurasjoner for både trekkvogner og chassis-modeller. Bilen kan også leveres med fire førerhus, og den modulære porteføljen av batteripakker (fra to til seks) gjør at bilen kan spesifiseres utfra type bruk bilen skal benyttes til. 

Slik oppsummerte juryformann Gianenrico Griffini sin begrunnelse under tildelingen, før han avsluttet med:

- Med introduksjonen av FH Electric har Volvo Trucks satt en toppmoderne BEV-serie i produksjon. En bil som er godt tilpasset et bredt spekter transportoppdrag. Dette er et bevis på at energiomstillingen kommer nærmere, selv i dagens utfordrende økonomiske situasjon i Europa.

Powered by Labrador CMS