UTSLIPPSKUTT: Jan Rune Østreng (til høyre) og Østreng Transport tar i bruk fire nye Scania gassbiler i kjøringen for Odd Hannestad og Ahlsell. Det gir en klimagevinst som både Ahlsell som vareeier og ColliCare som oppdragsgiver ønsker seg.Espen Braata/Norsk Scania
Ahlsell stiller krav om biogass
For å levere på bærekraft og kutte utslipp, har Ahlsell stilt krav til sine faste transportører om å skaffe lastebiler med biogass på tanken.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Jan Rune Østreng og hans selskap Østreng Transport har gått
til anskaffelse av fire nye Scania R410 6x2 trekkvogner med flytende biogass
(LBG) som drivstoff. Bilene med motorer på 410 hk skal kjøre faste ruter for
Ahlsell, rundt en halv million kilometer i året. Dette gir CO2-besparelse på
rundt 500 tonn i året.
- Å satse på miljø har en ekstra kostnad. Som vareeier må vi
etterspørre den tjenesten og stille krav. I Ahlsell skal vi være ledene i det
arbeidet, sier Odd Hannestad, logistikkdirektør i Ahlsell.
Østreng Transport kjører for ColliCare som igjen har Ahlsell
som sin største kunde.
- Målet vårt er å være så tilnærmet utslippsfrie som mulig,
og vi er glade for kunder som stiller krav til oss, sier Tom Erik Hauger,
Managing Director i ColliCare Logistikk.
Norsk Scania skriver i en pressemelding at lastebiler på
biogass er kanskje den enkleste måten å kutte utslipp akkurat nå. Utfordringen
for lastebiler med flytende biogass som drivstoff, er et lite og sårbart
nettverk av fyllestasjoner.
Tidskritisk
Ahlsell har 50 egne butikker over hele landet og ColliCare har
30 daglige avganger for selskapet. Den største andelen av transportene går fra
sentrallageret og rett ut til sluttkundene.
For Ahlsell er leveringspresisjon det aller viktigste. Varer
som er bestilt innen klokken 16, skal leveres innen klokken 7.00 påfølgende
morgen til alle kunder sør for Trondheim, og innen 9.00 sør for Mosjøen.
MYE SCANIA: Jan Rune Østreng får 12 nye Scania i år og åtte neste år, og vil da kun ha Scania i bilparken.Espen Braata/Norsk Scania
De fire nye Scaniaene på gass skal erstatte eksisterende
biler på diesel. To av bilene skal gå inn i rutene som møter biler som kommer
fra Bergen, mens de to siste skal gå til henholdsvis Otta og Kristiansand.
Alle disse rutene er så tidskritiske at varene fra Ahlsell
bare bytter trekkvogn når de møtes. Sjåførene og bilene som kommer fra Oslo,
tar pause etter byttet, mens sjåførene som skal ta varene den siste etappen, er
ferdig med sin hvile når lasten ankommer.
PS: Historien til Østreng Transport startet i 2009. Da
kjøpte Jan Rune Østreng den første trekkvogna og begynte å kjøre for ColliCare.
I årenes løp har selskapet fra Løken i Aurskog-Hølland vokst til 25 lastebiler
og 46 ansatte. Østreng vil få levert 12 nye Scania-biler i år, og åtte neste
år. I tillegg til de fire gassbilene som nå er tatt i bruk, vil han få levert
ytterligere to gassbiler som skal bygges med containerramme og gå med
langhenger senere i år.