Med prinsippgodkjenning på plass, kan den ABB og Ballards løsning fullføres i løpet av de neste par årene for bruk om bord på et bredt spekter av fartøy.
Med prinsippgodkjenning på plass, kan den ABB og Ballards løsning fullføres i løpet av de neste par årene for bruk om bord på et bredt spekter av fartøy.

Vil gjøre hydrogen kommersielt tilgjengelig for større skip

ABB og Ballard Power Systems går sammen i et industrielt partnerskap for å utvikle brenselcellekonsept med høy effekt som kan generere 3 megawatt (4000 hk) elektrisk kraft.

Publisert

ABB og Ballard går videre med sitt industriledende partnerskap for å dekarbonisere marin transport og har mottatt en prinsippgodkjenning fra DNV for sitt høyeffekts brenselcellekonsept. Målet er å gjøre nullutslippsbrenselcelleteknologi for hydrogen kommersielt tilgjengelig for større skip, opplyser selskapene i en pressemelding.

Utviklingen av dette ble startet i 2018. En prinsippgodkjenning er en viktig milepæl i utviklingen av ny teknologi som en uavhengig vurdering av konseptet. Godkjenningen bekrefter at designet er gjennomførbart og at det ikke finnes vesentlige hindringer for å hindre at konseptet blir realisert. Med prinsippgodkjenning på plass, kan den fellesutviklede løsningen fullføres i løpet av de neste par årene for bruk om bord på et bredt spekter av fartøy.

- Vi er glade for å ha jobbet med ABB og Ballard om denne prinsippgodkjenningen, sier Tuva Flagstad-Andersen, Regional Manager North Europe hos DNV Maritime.

- Hydrogen spiller en viktig rolle i energiomstillingen. Derfor er det viktig å etablere sikre teknologier som industrien har tillit til. Som en tidligfaseverifisering for nye designkonsepter, basert på langvarige, pålitelige og uavhengige standarder, kan en prinsippgodkjenning hjelpe til å bygge opp denne tilliten.

Høyeffektsbrenselcellen er en fleksibel løsning som vil støtte energibehovet til en rekke fartøyer som krever flere 3 MW-blokker med kraft. Et cruisefartøy som opererer i kystnære områder kan enten gå helt på brenselcellekraft eller bytte til det når det opererer i miljøsensitive områder eller i utslippskontrollerte soner. En ferge med vanlig rute og hyppige bunkringsmuligheter kan operere utelukkende på brenselcellekraft. For havgående fartøyer kan brenselcellekraft dekke hjelpebehov. Konseptet med løsningen ser også for seg integrasjon med et energilagringssystem.

- ABBs bransjeledende erfaring innen marine løsninger og Ballards ekspertise innen utvikling og distribusjon av landbaserte brenselcellesystemer i megawattklassen har vist seg å være den rette kombinasjonen, noe som gjør det mulig for oss å ta neste steg i vår felles innsats for å gjøre denne teknologien tilgjengelig for større fartøy, sier Jesper Themsen, president og konserndirektør i Ballard Power Systems Europe A/S.

- Å sikre en prinsippgodkjenning er en veiviser til den maritime industrien for potensialet til dette virkelig transformerende konseptet.

Powered by Labrador CMS