MILLIARDBEDRIFT:

HAR FORTSATT AMBISJONER: ColliCare-CEO Knut Sollund har fortsatt noen drømmekunder igjen å kapre. (Bilde: Øyvind Ludt Øyvind Ludt)

- Vi har mye ugjort

I 2007 hengte Knut Sollund opp en plakat på veggen. På den sto ColliCares 12 drømmekunder oppført. Ti år senere har logistikkselskapet fra Moss passert en milliard i omsetning. Men ikke alle drømmekundene er på plass.

Mer om listen til CEO og medgründer Sollund litt senere. Først spoler vi ti år
tilbake, da transportselskapet Schianders ble solgt til en konkurrent. Daværende sjef Knut Sollund og en lang rekke andre medarbeidere ønsket ikke å bli med videre. Klar visjon Løsningen ble å etablere ColliCare Logistics. Allerede da var visjonen ganske  klar.

- Vi ville være en internasjonal aktør som skulle jobbe innenfor de fleste deler av industrien vår. Jeg føler at vi har fulgt den opprinnelige planen til punkt og prikke, selv om ting endrer seg litt underveis, sier Sollund nå, i jubileumsåret.

Året etter oppstarten fusjonerte transportselskapene Storbytransport, Logistikk  Companiet og Collicare Forwarding, tidligere NHG Trans i Moss, til logistikk-konsernet Collicare Logistics.

- Fusjonen med Storbytransport i Oslo i 2008 var viktig for oss. Både fordi vi fikk inn et nytt produkt på distribusjon – men også fordi Storbytransport hadde god inntjening som har vært viktig i den videre oppbyggingen av selskapet vårt, forteller Sollund.

Passerer milliarden

I de ti årene har veksten i ColliCare vært solid. Fra en omsetning i 2007 på under 30 millioner kroner, har selskapet vokst med omkring i 100 millioner kroner årlig, og det vil i år etter all sannsynlighet passe én milliard kroner i omsetning.

Sollund poengterer at veien til milliarden er bygget på et solid fundament av dyktige ansatte og knallhardt arbeid.

- Når vi har vokst mer enn konkurrentene, er det først og fremst fordi vi har jobbet helt j***** hardt og mye. En ting er at du treffer på produktene, men du kommer ikke dit uten sinnssykt mye arbeid, sier han, og trekker frem avtalen å overta all  innenriksdistribusjon for DHL Freight i 2010 som et eksempel.

- Da bodde omtrent hele gjengen på campingsenger oppe på terminalen på Berger.

Da etablerte vi et landsdekkende stykkgodssystem på tre måneder, med track & trace og full rulle.

Det er et eksempel på hva som bor i organisasjonen. Man kaster seg ut på dypt vann uten redningsvest, men kommer til land likevel – fordi vi har med oss flinke folk, sier han.

Må være smartere

Som en relativt liten aktør, var det viktig å være litt smartere enn konkurrentene. Å konkurrere på pris på enkle fraktoppdrag var umulig.

FORTSATT LITEN: Med en omsetning rundt milliarden har ColliCare fortsatt et stykke opp til giganter som Posten-eide Bring. - Jeg tror ikke at postselskapene vil være så dypt involvert i tradisjonell transport og logistikk om ti år, som de er i dag. Jeg tror de kommer til å spisse seg enda mer mot e-handel, sier Knut Sollund.
FORTSATT LITEN: Med en omsetning rundt milliarden har ColliCare fortsatt et stykke opp til giganter som Posten-eide Bring. - Jeg tror ikke at postselskapene vil være så dypt involvert i tradisjonell transport og logistikk om ti år, som de er i dag. Jeg tror de kommer til å spisse seg enda mer mot e-handel, sier Knut Sollund. Foto: Øyvind Ludt

- Vi har jo etterhvert sett at de beste salgsargumentene våre er på systemsiden. Å sette sammen tjenester og løsninger på en mer finurlig måte enn enkle transport- og logistikktjenester, forteller CMO Camilla Skjervold.

Knut Sollund sammen med CMO i ColliCare, Camilla Skjervold.
Knut Sollund sammen med CMO i ColliCare, Camilla Skjervold. Foto: Øyvind Ludt

ColliCare brukte det faktum at de var små, til å skape en fleksibel og endringsvillig organisasjon, som skulle følge selskapets eget slagord «We work smarter».

- De store selskapene er mer avhengig av rammer og stramme rutiner enn det vi er. Vi har lettere for å tilpasse oss fordi vi har en annen størrelse, sier Sollund.

Voksemserter

Riset bak speilet er selvsagt at veksten i selskapet kan spise opp fordelen med å være liten.

- Størrelsen vi er i ferd med å oppnå, byr på en del andre utfordringer enn vi hadde tidligere. Det å vokse fra å være en liten virksomhet til å bli en mellomstor virksomhet har ikke vært så enkelt, synes jeg.

KINA-SUKSESS: ColliCare etablerte tidlig kontor i Kina, noe som var en nøkkel til suksess. Her er sjef for Kina-kontoret Eddie Wang (til høyre) fotografert med sin stab i Shanghai i 2012.
KINA-SUKSESS: ColliCare etablerte tidlig kontor i Kina, noe som var en nøkkel til suksess. Her er sjef for Kina-kontoret Eddie Wang (til høyre) fotografert med sin stab i Shanghai i 2012. Foto: Øyvind Ludt

I fjor ansatte ColliCare hele 50 nye medarbeidere, og hittil i år er 17 nye innlemmet på
lønningslisten, slik at totalt antall ansatte nå teller rundt 250, hvorav 170 i Norge. Resten er fordelt på Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland, Litauen, Kina, India og nå til sist Tyrkia og Italia.

Genistrek i Kina

Det var med etableringen i Kina at pilene virkelig begynte å peke oppover for ColliCare. Man begynte med crossdocking i Kina og plukket på ordrenivå til butikk i Kina. Dermed ble en del av logistikktjenestene flyttet bakover i kjeden.

- Vi plukket på ordrenivå der nede og bygget containerne. Det var det som gjorde at vi 
fikk de store kjedene som kunder, når vi kunne dokumentere besparelser på 20-30
prosent, sier Sollund.

SATSER SJØVEIEN: Vieasea er ColliCares containerrederi, og skipet Nor Feeder har ukentlige anløp i Moss og Oslo med sin rute fra kontinentet. Skipet har en kapasitet på 508 TEU.
SATSER SJØVEIEN: Vieasea er ColliCares containerrederi, og skipet Nor Feeder har ukentlige anløp i Moss og Oslo med sin rute fra kontinentet. Skipet har en kapasitet på 508 TEU. Foto: ColliCare

Containerbåt ...

Hvis det er noe som kjennetegner ColliCare er det nettopp evnen til å tenke nytt. I fjor ble datterselskapet Viasea etablert, et containerskip skaffet til veie og en ukentlig rute satt opp fra Rotterdam til Moss og Oslo.

- En containerlinje er et meget godt alternativ. Vi flytter så mye gods som mulig fra bil
over på containerbåten. Vi forstår ikke at shortsea-markedet er så lite og underutviklet
som det egentlig er i Norge. Vi hadde som målsetning å være «break even» på linjen i innen første juli i år. Og vi klarer det før den tid, sier Sollund.

Nå ønsker ColliCare å utvide sjøtjenesten og ser for seg både en høyere frekvens fra Rotterdam og sjøruter fra andre områder av Europa innen relativt kort tid.

... og tog

Hvis norske politikere mener alvor med å flytte gods fra vei til bane, så se å få orden på infrastrukturen så vi for losset vognene.

Knut Sollund

Bakgrunnen for det tidligere nevnte nye Italia-kontoret er at Collicare jobber med å opprette en egen jernbaneforbindelse fra Parma i Italia til Halden. Planen er å chartre et togsett som skal gå fra Italia til Norge én gang i uka.

- Vi har bygget opp en bra portefølje med kunder fra Italia til Norge. Vi har over tid søkt etter alternative løsninger for å frakte det godset til Norge. Nå håper vi å få opp denne ruten i løpet av tredje kvartal, sier Sollund.

Toget skal gå fra Parma fredag ettermiddag, og vil være i Norge mandag morgen, og
dermed raskere enn biltransport på den samme strekningen.

IKKE AKKURAT ALNABRU: Her ved en privat terminal i Halden håper ColliCare å få losset sitt første godstog en gang i tredje kvartal. Foto: Google Maps
IKKE AKKURAT ALNABRU: Her ved en privat terminal i Halden håper ColliCare å få losset sitt første godstog en gang i tredje kvartal. Foto: Google Maps Foto: Google Maps

Toget skal etter planen losses på en privat terminal i Halden, noe som viste seg å
være eneste tilgjengelig alternativ på Østlandet. Prosessen som endte med Halden har satt noen grå hår i hodet på Sollund.

- Vi har hatt møter med Bane NOR og myndighetspersoner. Men vi får jo ikke svar engang.

Hvis norske politikere mener alvor med å flytte gods fra vei til bane, så se å få orden på infrastrukturen så vi får losset vognene. Vi må få en infrastruktur som gjør det mulig å konkurrere, ellers blir det bare tomt prat, sier Sollund, litt mer enn en smule oppgitt.

12 drømmekunder

- Størrelsen vi er i ferd med å oppnå, byr på en del andre utfordringer enn vi hadde tidligere, sier CEO Knut Sollund i Collicare.
- Størrelsen vi er i ferd med å oppnå, byr på en del andre utfordringer enn vi hadde tidligere, sier CEO Knut Sollund i Collicare. Foto: Øyvind Ludt

Som man skjønner har ColliCare fortsatt mange jern i ilden og hviler ikke på  laurbærene etter ti år med suksess. For man er ikke i mål.

- Jeg har mye ugjort. I 2007 satte jeg opp en Powerpoint med drømmekundene våre.

Den har jeg fortsatt. Av de 12 som stod der, så har vi nå fire:

Norgesgruppen, Gresvig, Coop og Coca-Cola, sier Sollund – som dermed også anerkjenner at han mangler åtte.

Planen er selvsagt å vokse videre, men Sollund ser også begrensningene.

- Kapitaltilgangen vår er mindre enn mange av konkurrentenes. Vi kan ikke bare
ringe noen og be om penger. Vi har ikke mulighet til å kjøpe de største og beste logistikkselskapene for å vokse. Det begrenser også tilgangen til flinke folk. Vi opplever at vi tilbyr en kontrakt, men så kontrer en av konkurrentene med et tilbud som er helt sinnssykt, sier han.

- Må beholde menneskene

Likevel er han trygg på en fortsatt lys fremtid for ColliCare.

- Jeg ser ingen grunn til atdet skal stoppe nå. Vi har vokst med nesten 100 millioner i året i konkurranse med store, sterke tilbydere. Så lenge vi klarer å holde på den menneskelige kapitalen, er det ingen grunn til at det skal stoppe. Men det er hele tiden en kamp for å motivere og skape interessante utfordringer for alle. Det er viktig å skape en interessant hverdag. Vi er litt annerledes, og jeg tror det er attraktivt, sier
Sollund.

- Vi liker å utfordre etablerte løsninger. Vi aksepterer ikke at ting skal være sånn, bare fordi de har vært sånn i flere år. Det er litt spennende å sparke borti det etablerte, avslutter han.

Til toppen