Vinnere: Stian Gihle, pr. sjef i Peugeot (f.v.), PSAs varebilsjef, Roy Erik Johnsen og Stein Pettersen, pr. sjef i Opel og Citroën med trofeét som viser at Citroën e-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert er årets varebil i Europa 2021. De elektriske 1-tonnerne fra PSA har tatt Norge med storm og importøren opplyser at de allerede har over 1200 ordre på bilene.
Vinnere: Stian Gihle, pr. sjef i Peugeot (f.v.), PSAs varebilsjef, Roy Erik Johnsen og Stein Pettersen, pr. sjef i Opel og Citroën med trofeét som viser at Citroën e-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert er årets varebil i Europa 2021. De elektriske 1-tonnerne fra PSA har tatt Norge med storm og importøren opplyser at de allerede har over 1200 ordre på bilene.

- Hel-elektrisk seier

OVERLEGENT: Med hele 131 stemmer, ble PSAs nye 1-tonns elektriske varebiler den 30. vinneren av den prestisjetunge prisen ­­International van of the Year 2021.

Publisert

Historiske vinnere av International Van of the Year

2021 Groupe PSA med Citroën e-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert

2020 Ford Transit Custom hybrid-bilene

2019 Groupe PSA med Citroën Berlingo og Peugeot Partner

2018 Iveco Daily Blue Power

2017 Volkswagen Crafter

2016 Volkswagen Transporter T6

2015 Iveco Daily

2014 Ford Transit Connect

2013 Ford Transit Custom

2012 Renault Kangoo Z.E.

2011 Fiat Doblo Cargo

2010 Nissan NV200

2009 Citroën Nemo, Fiat Fiorino og Peugeot Bipper

2008 Citroën Jumpy, Fiat Scudo og Peugeot Expert

2007 Ford Transit

2006 Fiat Doblo

2005 Mercedes-Benz Vito

2004 VW Transporter T5

2003 Ford Transit Connect

2002 Opel Vivaro og Renault Traffic

2001 Ford Transit

2000 Iveco Daily

1999 Opel Astra Van

1998 Renault Master

1997 Citroën Berlingo og Peugeot Partner

1996 Mercedes-Benz Vito

1995 Mercedes-Benz Sprinter

1994 Citroen Jumper, Fiat Ducato og Peugeot Boxer

1993 Nissan Sunny Van

1992 Volkswagen T4

- Det er veldig moro å vinne denne prestisjetunge prisen med elektriske modeller i den viktigste varebilklassen i Norge. Elektrifisering av dette segmentet blir viktig fremover, og vi ser frem til å lansere tre elektriske varebiler samtidig, sier Roy-Erik Johnsen, merkesjef for varebiler i PSA hos Bertel O. Steen.

Første gang sammen

Citroën e-Jumpy
Citroën e-Jumpy
Opel Vivaro-e
Opel Vivaro-e
Peugeot e-Expert
Peugeot e-Expert

Det er andre gang hver av disse bilene vinner prisen, men første gang de vinner sammen. I 2002 delte nemlig Opel Vivaro plattform med Renault Trafic, mens Citroën Jumpy og Peugeot Expert vant sammen i 2008.

Tross reiserestriksjoner påpeker juryformann Jarlath Sweeney at juryen har fått testet alle de nominerte finalistene.

- Gratulerer til Groupe PSA for grundig utvikling og produksjon av en utmerket serie elektriske varebiler som overgår forventningene, uten å gjøre kompromisser, sier Sweeney.

- Groupe PSA er veldig stolte og glade for å motta den prestisjetunge prisen «International Van of the Year 2021». Prisen bekrefter suksessen til vår Compact Van-serie, og betydningen av strategien vi har lagt for elektrifiseringen av våre nyttekjøretøy, sier Xavier Peugeot, toppsjef for lette nyttekjøretøy i Groupe PSA.

Juryens begrunnelse

Den nye elektriske trioen fra PSA viderefører konseptet med maksimal integrasjon mellom biler med elektrisk- og forbrenningsmotor. PSA har lykkes med å lansere en el-varebil som for første gang har god rekkevidde og samme egenskaper som varebiler med forbrenningsmotor. Her er det ikke angst for at batteriene går tomme før reisens slutt, ettersom den har rekkevidde på inntil 330 km. Det meste av arbeidet som utføres med et nyttekjøretøy, kan gjøres bekymringsløst.

Med denne elektriske varebilen har PSA-trioen en løsning for e-mobilitet, og sørger for mer utslippsfri transport. Kundene har tidligere måttet gjøre kostbare innvesteringer for å benytte grønn teknologi. Fra nå av er forretningsmodellen reell, og de totale eierkostnadene er nå sammenlignbare med varebiler med forbrenningsmotor. PSA har en overbevisende pakke med et fleksibelt to-batterikonsept, en kraftig, jevn og lydløs motor og DC-hurtiglader som standard. Videre leveres bilen i utgaver fra varebil til minibuss, og bilene har mer eller mindre tilsvarende nyttelast. PSAs el-varebil setter en ny standard, og presser utviklingen. Det er en verdig vinner.

Juryen takker Kate Gibbs i RHA (Road Haulage Association) i Storbritannia for å samle og evaluere stemmene.

PS: På troféet graveres det inn et minneord til det svenske jurymedlemmet Anders Karlsson som tragisk, og alt for tidlig, gikk bort i høst.

De øvrige kandidatene

Mercedes-Benz e-Sprinter (2. plass)

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">2. plass: </span>Mercedes-Benz eSprinter sørget for storeslem til elektrifiseringen med 2. plassen i årets kåring.
2. plass: Mercedes-Benz eSprinter sørget for storeslem til elektrifiseringen med 2. plassen i årets kåring.

2. plassen gikk også til en varebil med elektrisk drivlinje, Mercedes-Benz e-Sprinter med 55 poeng. e-Sprinter ble satt i produksjon i desember 2019, men er foreløpig ikke på produktlisten til Bertel O. Steen. Ifølge varebilsjef Per Ragnar Johansen er det en spennende bil som vil tilfredsstille behovene til mange kundegrupper. I fremtiden vil bilen også komme i versjoner som kan skreddersys den enkelte kundes behov, både med henhold til påbygg og rekkevidde, avslutter Johansen.

Den første versjonen av e-Sprinter leveres med inntil 11 m3 varerom og 3,5-tonns totalvekt. Rekkevidden er inntil 168 km med den største batteripakken på 47 kWt, og 120 km med 35 kWt batteripakke.

Mercedes-Benz Vito (3. plass)

3. plass: Mercedes-Benz Vito sørget for at begge Mercedes-kandidatene havnet på pallen.
3. plass: Mercedes-Benz Vito sørget for at begge Mercedes-kandidatene havnet på pallen.

Med 36 poeng knep Mercedes-Benz Vito 3. plassen. Sist Vito gikk helt til topps, var i 2005.

Produsenten slapp en oppgradering på vårparten, og de første bilene kom til Norge i høst. Den største nyheten er motoroppgraderingene som gir lavere utslipp. Videre er sikkerheten forbedret ved at bilen har fått aktiv bremseassistent som sørger for å oppdage og varsle føreren om mulige farer. Nytt er det også at stillestående objekter og fotgjengere blir oppdaget, og at bilen selv vil bremse ned dersom føreren ikke tar affære. Anlegg&Transport testet bilen med 4-hjulsdrift i høst og oppnådde meget gode forbrukstall med 0,63 l/mil med 60% last.

Fords Active og Trail (4. plass)

4. plass: To av Trail-modellene som sammen med Active var Fords kandidater under kåringen.
4. plass: To av Trail-modellene som sammen med Active var Fords kandidater under kåringen.

Ford var kandidat med utstyrsnivåene Active og Trail som kan leveres på alle Transit-modellene, og fikk 33 poeng. Ford har de siste årene utviklet varebilseriene til et høyt nivå, og ble kåret til årets varebil 2020 med sine hybridserier.Active-serien er ikke på plass i Norge enda. Denne er spesielt utviklet for de som aktivt benytter varebilen til annet en jobb, men samtidig ikke ønsker å stikke seg like mye ut som i en Trail. Når det gjelder Trail-serien, er denne bygd for enda mer røff bruk og har Quaife Grip Control som standard (kan også bestilles som tilleggsutstyr på Active). Nyheten mottas med stormende jubel hos Bertel O. Steen som er importør av alle de tre vinnerbilene Citroën e-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert. Les mer om bilene her.

Powered by Labrador CMS