Juryleder Gianenrico Griffini (t.v.) delte ut den nye prisen til MAN-sjef Joachim Drees for MAN autonom-prosjekt eFAS.
Juryleder Gianenrico Griffini (t.v.) delte ut den nye prisen til MAN-sjef Joachim Drees for MAN autonom-prosjekt eFAS.

Morgendagens lastebil vant pris

En ny årlig innovasjonspris, Truck Innovation Award, ble lansert under IAA 2018 av Truck of the Year-organisasjonen.

Publisert

Prisen retter seg mot transportindustriens tilnærming mot morgendagen med nye typer teknologi som alternative drivlinjer, nye digitale løsninger eller selvkjørende løsninger.

Den første vinneren ble MANs aFAS nivå 4 autonome sikkerhetsskjøretøy.

MAN-sjef Joachim Drees mottok prisen fra juryformann Gianenrico Griffini under pressekonferansen til MAN på IAA.

MAN fikk prisen for eFAS (automatisk førerløst sikkerhetskjøretøy). Her stopper den selvkjørende lastebilen for en forgjenger på fotgjenger på offentlig vei.
MAN fikk prisen for eFAS (automatisk førerløst sikkerhetskjøretøy). Her stopper den selvkjørende lastebilen for en forgjenger på fotgjenger på offentlig vei.

- Dette viser at vi i MAN er i førersetet når det gjelder å introdusere nye digitale løsninger, sa han stolt med prisen i hendene.

aFAS betyr automatisert førerløs sikkerhetskjøretøy for arbeid langs motorveier. Prosjektet som går over fire år har som mål å redusere personskader langs motorveien.

Med 93 poeng vant MAN aFAS  foran Mercedes eActros, Vovo FL/FE elektrisk, Renaults 2. generasjon elektriske lastebiler, DAFs Ecochamps og ZFs Innovation Truck.

Under prisutdelingen uttalte Griffini følgende:

- Med aFAS-prosjektet har MAN vist frem en effektiv løsning for å beskytte mobile arbeidsplasser og vist frem viktige fremtidsrettede løsninger for fremtidige fullstendig autonome kjøretøy.