TOK LAPPEN: Lawrence Nazareno (fra venstre), Henrik Gabrielsen Sletta, Jonas Eriksen og Simon Brekke var alle sendt på truckkurs av sin arbeidsgiver, Lantmännen.

Fulle truck-kurs

OPPLÆRING: Til tross for stadig mer automatiske prosesser, er det fortsatt stor interesse for å ta truckførerbevis.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lawrence Nazareno, Henrik Gabrielsen Sletta, Jonas Eriksen og Simon Brekke jobber alle hos Lantmännen på Sagene i Oslo – det som tidligere het Bjølsen Valsemølle. Ingen av dem har truckkjøring som hovedoppgave i arbeidshverdagen, men ledelsen har bestemt at alle som jobber «på gølvet» skal ta truckførerbevis.

Kjekt å ha

Det tok de hos Toyota Material Handling på Haugenstua i Oslo i midten av februar – sammen med MTs redaktør og fotograf.

– Vi kjører ikke truck til daglig, men det er kjekt å ha muligheten. Da blir det mindre avvik og større fleksibilitet, forteller Eriksen, som er skiftleder.

– Det blir mindre venting og mer effektivt. Vi slipper å ringe en kollega og vente på ham for å få utført et enkelt løft, sier han.

LÆRER’N: Kursleder Stefan Larsson forklarer støttebentruckens hemmeligheter til kursdeltakerne hos Toyota på Haugenstua.

De fire blide gutta tok i løpet av fire kursdager truckførerbevis i klassene T1-T4. Opplegget består av teorigjennomgang, mye praktisk kjøring og to prøver. Dermed kan de kjøre alle de vanligste trucktypene med løftekapasitet opp til 10 tonn. Skyvemasttrucken var mest fremmed å kjøre, kan gutta fortelle.

– Ja, den er vanskeligst. Blir man litt overivrig gjør man litt feil med den, sier Nazareno og ler.

Ville prøve noe nytt

NYE MULIGHETER: Monika Matulaitiene ville bytte fra serveringsbransjen og da var truckførerbeviset veien til noe nytt.

Ikke alle blir sendt på kurs av sine arbeidsgivere. Litauiske Monika Matulaitiene har bodd og jobbet i flere år i Norge, nå sist som kokk og servitør. Nå har hun imidlertid sikret seg truckførerbeviset, og håper på andre muligheter.

– Jeg hadde lyst til å prøve en annen bransje, forteller hun.

Hun håper for øvrig hun kan være attraktiv i og med at hun snakker både russisk, engelsk, norsk og ikke minst litauisk – noe som kan være en fordel i møte med mange av sjåførene som trafikkerer norske veier.

– Øvelse gjør mester, sier hun mens hun konsentrerer seg om å få skyvemasttrucken til å svinge riktig vei.

– Økning

Kursholder Stefan Larsson er enig at det er skyvemasten som er vanskeligst med en gang. Han forteller om stor interesse for kursene.

– Vi har fulle kurs nesten hele tiden. Av og til både dagkurs og kveldskurs, sier han.

Toyota Material Handling er den aktøren i Norge som avholder flest truckførerkurs.

– Vi har rundt 4000 i året som tar truckopplæring. Vi har gått gradvis oppover fra 3400 i 2018 til 3800 i fjor. Det blir nok ganske tett opp under 4000 i år, sier Thorbjørn Solvoll Urskog, som har ansvaret for truckføreropplæringen i Toyota-systemet. Det skal bemerkes at han sa dette før koronaviruset forandret hverdagen.

Også hos Jungheinrich har de sett en økning i hvor mange som tar truckførerkurs.

– Interessen for kurs har økt de siste tre årene for vår del, og vi hadde vel en økning på 20 prosent fra 2018 til 2019, sier Trond Bråten.

Automatisering til tross

Det siste tiåret innen lagerdrift har vært preget av automatisering og atter automatisering, likevel trengs fortsatt truckførere i stort mon. Både fordi det skal håndteres stadig større varemengder og fordi det er stor gjennomtrekk i bransjen.

– Selv om flere trucker går automatisert, vil det alltid være behov for manuelle førere, sier Torbjørn Solvoll Urskog hos Toyota Material Handling.

Han forteller også at de opplever stor etterspørsel etter bedriftsinterne kurs, og da veldig ofte med fokus på sikkerhet.

– Det er viktig å ha et trygt lager og trygge sjåfører, sier han.

Powered by Labrador CMS