Tom Erling Mikkelsen (t.h.) etablerer eget konsulentselskap med hovedvekt på flyfrakt-logistikk. Her er han sammen med Lars-Gunnar Comén i Euroavia International på Schenkers sjømatseminar på Gardermoen. Foto: Per Dagfinn Wolden
Tom Erling Mikkelsen (t.h.) etablerer eget konsulentselskap med hovedvekt på flyfrakt-logistikk. Her er han sammen med Lars-Gunnar Comén i Euroavia International på Schenkers sjømatseminar på Gardermoen. Foto: Per Dagfinn Wolden

Går sine egne veier

Tom Erling Mikkelsen går nå sine egne veier og etablerer Mikkelsen Consulting AS.

Publisert

Konsulentselskapet er oppe og går i disse dager med hovedvekt på flyfrakt-logistikk.

Driftsingeniøren fra Larvik er som en flyfrakt-guru å regne med tidligere lederroller i Lufthansa Cargo, Norsk Flyfrakt AS, Nor-Cargo Airfreight, Marine Harvest Terminal AS, DHL Global Forwarding, DHL Danzas Air & Ocean.

Den siste tiden har Mikkelsen ledet flyfraktvirksomheten i verdens største oppdrettsselskap, Mowi, og som har tatt tilbake sitt opprinnelige navn etter nesten 20 år som Marine Harvest.

Fortsatt fokus

Global flyfrakt, sjømateksport og samarbeid i forsyningskjeden har vært hovedfokus i Mikkelsens hverdag, fokusområder som fortsatt vil farge Mikkelsens hverdag i tiden som kommer, men fra egen plattform.

Han er og har vært en sentral samhandler med nordiske transportkjøpere av flyfrakt, og med å hjelpe laksen på veien fra sjøen til verdensmarkedet.

Omlasting til transportfly fra Mowis terminal på Gardermoen krever operasjonell nøyaktighet, høyteknologi og avansert logistikk.

Mowis tidligere flyfraktsjef vil fortsatt ha en sentral rolle for at flybåren fisk skal finne veien til de globale fiskemarkedene.

Og økningen i laksefrakten ser jo ikke ut til å stoppe. Det være seg til markedene i både Fjerne-Østen og USA.

Ifølge Mikkelsen representerer den raske veksten en stor utfordring med å finne nok kapasitet til å møte etterspørselen. Sjømat lider av mangel på flyfrakt i høysesong.