BRUKT OG NY: Trucken til venstre med Toyota-selger Johnny Skårer på plattformen har gått nesten fire år hos Terminal 1, mens den nye til høyre har gått noen uker for daglig leder Pål Marius Skipperud.
BRUKT OG NY: Trucken til venstre med Toyota-selger Johnny Skårer på plattformen har gått nesten fire år hos Terminal 1, mens den nye til høyre har gått noen uker for daglig leder Pål Marius Skipperud.

Bytter til seg slitne trucker

KJØPER GAMMELT SKRAP: Med en enkel og covid-vennlig kampanje gjør Toyota det enkelt å bytte ut den slitne trucken med en flunkende ny.

Publisert

Truckene hos Terminal 1 kjøres hardt. De går 600 timer i året i et kaldt, fuktig og salt miljø og løfter, stabler og flytter kasser med fersk laks som skal ut på verdensmarkedet. Etter tre år er de gjerne utslitt, uansett hvor god kvaliteten var i utgangspunktet.

Da daglig leder Pål Marius Skipperud skulle bytte ut snilene sine, fant han en svært gunstig avtale hos sin faste leverandør Toyota Material Handling Norway (TMHNO).

Får 10.000 uansett

I høst tilbyr nemlig TMHNO minst 10.000 kroner i innbytte for gamle trucker, uansett tilstand, så lenge de kan kjøre og løfte. Samtidig gir de en gratis leieperiode på tre måneder, så lenge man inngår en ny leieavtale.

Det slo Skipperud til på. For ham ble avtalen spesielt gunstig siden han hadde kjøpt ut de aktuelle truckene fra Toyota fra et leieforhold for rundt 6000 kroner.

TØFFE FORHOLD: Forskjellen i tilstanden på batteriet mellom en truck som har gått fire år i fuktig, kaldt og saltholdig miljø og en ny truck, er svært tydelig.
TØFFE FORHOLD: Forskjellen i tilstanden på batteriet mellom en truck som har gått fire år i fuktig, kaldt og saltholdig miljø og en ny truck, er svært tydelig.

– Da leieperioden på tre år var over, så vi at det var noen måneder «igjen» i truckene, og kjøpte dem ut, sier Skipperud.

Nå får han altså 10.000 kroner i innbytte for de samme truckene, og gratis leie i tre måneder.

– Truckene her har en levetid på rundt tre år, og da gjør vi en tre års leieavtale med Toyota. Avtalen hadde de sannsynligvis fått uansett, men da tilbudet om å bytte inn de gamle vi hadde var det ikke tvil, sier Skipperud.

– Suksess

Kampanjen har vært en suksess, forteller markedssjef hos TMHNO Mathias Haeger til MT.

– Responsen har vært veldig god. Vi er inne i en tid som er krevende for mange og å få tre måneders sponset leie er det mange som setter pris på, sier han.

– Grunnen til at vi fokuserer på leie nå, er tilgangen kundene våre har på kapital i dagens marked. Med leie kan du få en ny truck i drift uten å binde så mye kapital, forklarer Haeger.

Han forteller at innbytteprisen på 10.000 kroner er et minimum så lenge trucken faktisk fungerer. Har man trucker i god stand, blir man enige om en høyere pris.

– Men dette er jo en fin måte for mange å kvitte seg med helt utslitte maskiner, og det er jo ikke til å legge skjul på at det er en fin måte for oss å få markedsandeler, sier Haeger.

Selges eller saneres

Noen av truckene Toyota tar inn igjen, blir kassert, noe som nok er tilfellet med de saltlakekjørte snilene fra Terminal 1. Men mange blir fikset og pusset opp og kan selges som gode brukttrucker.

– Disse blir nok sanert, ja, sier Toyota-selger Johnny Skårer som har inngått avtalen med Terminal 1.

– Men er de i all right stand kan de fikses og selges, legger han til.

Mer effektive

De nye snilene han har levert til Terminal 1 er oppgraderte versjoner av de han får i retur. De nye modellene, BT Levio 2.5 tonn Palletruck med plattform, har toppfart på 12,5 km/t mot 10 km/t på de eldre modellene. Det resulterer også i en effektivitetsgevinst i terminalen.

En av de ivrigste terminalarbeiderne har målt, og funnet ut at han brukte 24 minutter på å fylle en trailer med laks med den gamle modellen, mens han gjør det på bare 20 minutter med den nye raskere trucken.

Skipperud har sverget til Toyota-trucker lenge.

– Det skal sies at vi har prøvd mye av trucker og sniler, men det var nok ikke noen tvil da vi startet i 2014 om at det ble Toyota, basert på erfaring og hva vi testet ut den gangen. Da var det BT-truckene som kom best ut – ikke på pris, men på kvalitet og kjørekomfort, legger han til.