
Sparket DHL etter kylling-miss
KFC gikk tom for kylling. Det fikk konsekvenser for logistikkleverandøren.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kentucky Fried Chicken er verdens nest største restaurantkjede målt i omsetning. Da sier det seg selv at forsyningslinjene må være veltrimmede og presise.
Det gikk til de grader fløyten i Storbritannia i vinter.
I februar byttet KFC logistikkleverandør fra Bidvest til DHL Supply Chain. Og allerede dagen etter byttet begynte problemene. På det meste måtte 646 av KFCs rundt 900 restauranter i Storbritannia og Irland stenge på grunn av mangel på kylling.
Fagforeningen GMB advarte i forkant mot byttet av logistikkleverandør, et bytte som skulle spare KFC for store summer. GMB-sjef Mick Rix har etter problemene ikke lagt noe i mellom i sin kritikk, og moret seg med fjærkrereferanser. Han har blant sagt at avgjørelsen må være tatt av hønsehjerner og at situasjonen endte i en «absolute cock up».
Etter problemene har KFC nå gått tilbake til sin tidligere leverandør Bidvest og sagt opp avtalen med DHL. Bidvest benytter naturligvis muligheten også til å gi et lite stikk til sin konkurrent, ifølge Transportnytt:
- Som Storbritannias ledende spesialist på restaurantlogistikk forstår vi hvor komplisert det er å levere fersk kylling, sier avdelingsdirektør i i Bidvest Paul Whyte, i en pressemelding.