Bilde fra gjennomføring av YTF-undersøkelse på Svinesund.

Dobling av ukrainske sjåfører på grensen på to år

Yrkestrafikkforbundet gjennomførte for tredje gang en undersøkelse blant utenlandske lastebilsjåfører på Svinesund. På relativt kort tid er en andel EU-borgere byttet ut med ukrainere.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I den nye undersøkelsen, var 15 prosent av godssjåførene som passerte grensen fra Ukraina. For to år siden var det sju prosent. Antallet er altså doblet.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF) Jim Klungnes er bekymret for utviklingen i bransjen.

- Undersøkelsen viser at bilen de ukrainske sjåførene kjører som regel er registrert i Polen eller Litauen. Disse landene fungerer som importører av billig arbeidskraft fra land utenfor EU og utsteder kjøretillatelser i stor stil, slik at sjåførene kan kjøre i EU-land. Dette utkonkurrerer seriøse norske transportører og bidrar til et kappløp mot bunnen, sier Klungnes i en pressemelding i forbindelse med resultatet av undersøkelsen.

44 prosent av de ukrainske sjåførene oppgir å tjene 1500 euro eller mindre i måneden. Til sammenlikning utgjør norsk minstelønn nærmere 3000 euro.

Kun fem prosent av de ukrainske sjåførene svarte YTF at de mottar norsk minstelønn på oppdrag innad i Norge (kabotasje). Dette er noe samtlige av sjåførene skulle hatt etter norsk lovgivning.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF) Jim Klungnes er bekymret for utviklingen i bransjen.

- Sjansen for å bli tatt for å underbetale sjåførene er veldig liten og konsekvensene er små. Da sier det seg selv at sjåførene går for lut og kaldt vann. Arbeidstilsynet må få midler til å øke kontrollvirksomheten på norske veier. Det må bli en reell sjanse for å bli tatt, sier Klungnes. 

Powered by Labrador CMS