Flere stablekraner gjør at containerterminalen kan håndtere flere containere.
Flere stablekraner gjør at containerterminalen kan håndtere flere containere.

Øker kapasiteten på Sjursøya

Med tre nye stablekraner nærmer containerkapasiteten i Oslo Havn seg toppnivå.

Publisert

Lørdag 29. mai kommer tre elektriske stablekraner sjøveien til Oslos containerhavn på Sjursøya.

De helelektriske kranene er levert av Kalmar og vil bidra til økt kapasitet og effektiv containerhåndtering. Kranene er designet og bygget på Kalmars fabrikker i Taicang og Jingtsu, litt utenfor Shanghai i Kina. De kommer ferdig montert og kjøres i land før de settes i produksjon etter testing.

Stablekranene er såkalte RTG-kraner (Rubber Tyre Gantry Cranes), som håndterer containere å land. Her en av de 8 som i dag i drift på Sjursøya.
Stablekranene er såkalte RTG-kraner (Rubber Tyre Gantry Cranes), som håndterer containere å land. Her en av de 8 som i dag i drift på Sjursøya.

Containertrafikken til Oslo har de siste årene økt med nærmere 30 prosent og andelen gods med europeisk opprinnelse har nær doblet seg. Dette har bidratt til vesentlig godsoverføring fra vei til sjø. De siste års økning er estimert til årlig å erstatte 25.000 trailere på veiene fra kontinentet.

- Vi utvider containerhavna og øker krankapasiteten for å kunne håndtere et marked i sterk vekst. Sjøtransport er kostnadseffektivt, miljøvennlig og mer enn halverer klimautslippene sammenliknet med andre transportformer, sier kommersiell direktør Einar Marthinussen.

Containerhavna er dimensjonert for maks 13 stablekraner. Med de tre som kommer lørdag, vil det være 11 på plass.

- Vi startet i 2015 med åtte helelektriske RTG-kraner. Når vi nå utvider med ytterligere tre kraner får vi 85% kapasitetsutnyttelse. Dette er en trinnvis, planlagt utvidelse som er nødvendig for å ta unna volumtopper og kunne håndtere fremtidig vekst, sier teknisk direktør i Oslo Havn, Svein Olav Lunde.

De nye kranene går på gummihjul og leveres klare for fjernstyring når operatøren Yilport Oslo velger å ta det i bruk. De kan også styres manuelt fra en førerkabin. Kranene bidrar til å gjøre driften mer bærekraftig, sikrere og raskere.

RTG- kranene er levert av Kalmar og koster ca. 60 millioner kroner. De er 28 meter høye og hver kran veier 161 tonn.