Gresvig har nylig flyttet ut av lageret i Sagveien i Askim. Nå flytter 3PL-aktøren Spedify inn med nye investorer med på laget.

Røsjø-selskap investerer i Spedify – flytter inn i Gresvigs gamle lager i Askim

3PL-selskapet Spedify får Endre Røsjø-selskap på eiersiden, og investerer i Gresvigs tidligere sentrallager på 25.000 kvadratmeter i Askim.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For bare halvannet år siden etablerte Spedify seg med et 3PL-lager med AutoStore-anlegg på Rjukan. Det har gått over all forventning og nå økes satsingen. Med på den satsingen og eiersiden kommer Centennial, som er eid av den kjente investoren Endre Røsjø. Centennial er eier av bygget i Askim som Spedify nå flytter inn i.

Stian Mårdalen leder Spedify og en storstilt oppskalering av selskapets 3PL-satsing.

– Etter bare noen få år har vi nådd full kapasitet på Rjukan. Den omfattende utvidelsen til Askim og samarbeidet med Centennial styrker vår forretningsmodell, og bekrefter i tillegg vår strategi om å tilby en av de mest forutsigbare og kundevennlige logistikkløsningene i markedet. Nå har vi kapasitet til langt flere kunder, mange som i dag bruker for mye tid på logistikk, sier CEO i Spedify, Stian Mårdalen.

Fra 8000 til 68.000 kasser

Spedify overtar lageret i Askim med hud, hår og AutoStore.

Totalt har Spedify nå over 30.000 m² automatisert pallelagring, samt AutoStore-anlegg på både Rjukan og i Askim med til sammen 60 goods-to-man-roboter. Rjukan-anlegget har 8000 kasser, og er dermed et relativt lite AutoStore-anlegg, men anlegget i Askim har rundt 60.000 kasser og er blant de større i Norge.

I Askim tar Spedify over alt som Gresvig nå etterlater, i forbindelse med at Gresvig har flyttet sin virksomhet til Gardermoen. Her er automatisert høytlager for paller og transportbånd for både paller og pakker.

– Det er et veldig effektivt lagerbygg, som er tilpasset Gresvig. Vi overtar hele oppsettet, så skal vi selvsagt tilpasse litt til vår virksomhet. Men vi trenger ikke begynne på nytt. Det er en infrastruktur i bygget som er veldig god, forteller Mårdalen til MT.

3PL-trend

Med kapasitetsøkningen styrker Spedify seg kraftig i 3PL-markedet. Mårdalen ser en trend i at stadig flere bedrifter ønsker å outsource lager- og logistikkvirksomheten.

I lageret finnes også transportbaner for paller og andre halv- og helautomatiserte løsninger.

– Spesielt i Europa har denne trenden satt seg, og vi blir nå en viktig partner for å hjelpe andre selskaper. Mange spesialiserer seg kun mot netthandel, men med dette fleksible logistikksenteret, skal vi kunne håndtere alle som har lager- og logistikkbehov. Det er betydelige kostnadsbesparelser ved å sette dette bort til aktører som oss, sier Mårdalen.

- I Norge er det foreløpig ganske umodent å outsource lager- og logistikkdelen av virksomheten. Det gjelder ikke bare netthandel. Det kan også være grossister med et lager på 3000 m2 som har seks man i arbeid. Med en 3PL får du da bedre arbeidsflyt og mer stabil arbeidsmengde, sier Mårdalen til MT.

Går for gradvis vekst

Så er Mårdalen klar på at et så stort anlegg ikke fylles på et blunk uansett hvor hett markedet er. Han vil uansett at veksten skal komme gradvis, slik at kvaliteten kan ivaretas.

– Vi fyller ikke det bygget i 2024, det gjør vi ikke. Vi kommer til å få inn noen kunder første halvår neste år. Vi vil ikke dytte dette bygget full på kort tid. Vi skal sørge for å vokse gradvis å få inn riktig folk. Det som er fint med at vi eier infrastrukturen og eier eiendommen, er at vi får en fin langsiktighet her, sier Mårdalen.

Spedifys kunder er alt fra mindre nettbutikker, til større grossister som eksempelvis elektro, bygg og møbler. Byggeier, Centennial Eiendom, vil i forbindelse med dette gjennomføre betydelige energiinvesteringer i bygget, blant annet installasjon av solcellepaneler og varmepumpesystemer. Disse miljøtiltakene vil bidra til langt mer effektiv og bærekraftig drift av bygget i Askim.

– Vi ser stort potensial i Spedify og er imponert over deres visjon og evne til å tilpasse seg et raskt skiftende marked. Vår investering og engasjement reflekterer vår tro på selskapets fremtid og dets rolle i å forme logistikkbransjen. I tillegg passer dette godt inn i vår netthandelssatsing, sier Raymond Gabrielsen i Centennial.

 – Vi er begeistret for å ønske Centennial velkommen om bord i Spedify-familien. Dette er en milepæl for selskapet og et stort skritt fremover i vår strategi for å lede an i tredjepartslogistikkmarkedet, sier Stian Mårdalen, i Spedify AS.

Powered by Labrador CMS