PostNords Robin Olsen forteller om positive resultater, takket være netthandelen.
PostNords Robin Olsen forteller om positive resultater, takket være netthandelen.

Solide resultater i PostNord

PostNord hadde en sterk resultatforbedring andre kvartal og første halvår.

Publisert Sist oppdatert

Lønnsomheten er forbedret, tross negativ påvirkning av Covid-19-restriksjonene.

Selskapet opplever sterk vekst innen netthandel og direkte leveranser til forbrukere. Dette har kompensert for reduserte inntekter fra butikkleveranser og økende sykefravær.

Netthandel er kluet

Adm. direktør Robin Olsen i PostNord Norge ser en sterk positiv resultatforbedring i den norske virksomheten.

- Justert for negative valutaeffekter har vi en organisk vekst på 8 prosent og 6 prosent for henholdsvis andre kvartal og første halvår 2020, sier Olsen som også viser til sterk vekst innen netthandel og leveranser til forbrukere.

– Dette har kompensert for reduksjonen av inntekter for butikkleveranser i forbindelse med korona-restriksjonene, sier den norske PostNord-sjefen og fortsetter:

- Vi har forbedret våre leveringstjenester til både private og bedrifter, for blant annet å minimalisere smittefare for korona, noe markedet har tatt godt imot, forteller Robin Olsen.

Forretnings-fokus

PostNords konsernsjef Annemarie Gardshol har følgende kommentar til selskapets sterke vekst og positive resultatutvikling:

- Vi har et tydeligere forretningsmessig fokus, og den pågående transformasjonsprosessen har bidratt til økt lønnsomhet og vekst. Den pågående korona-situasjonen har påvirket våre kunder, samarbeidspartnere, leverandører og oss selv betydelig. Selv om usikkerheten fortsatt er stor, har vi som selskap håndtert denne vanskelige situasjonen bra i andre kvartal. Tross økende sykefravær og en kraftig økning i etterspørselen, har vi levert på vårt oppdrag med høy leveransekvalitet og god effektivitet, sier konsernsjef Annemarie Gardshol.