PostNords toppsjef i Norge, Robin Olsen, bisto samferdselsministeren i åpningen av den nye terminalen utenfor Bergen.

Åpnet den nye storstuen utenfor Bergen

Samferdselsministeren åpnet PostNords nye topp moderne terminal utenfor Bergen, før han hastet videre for å åpne veien som sørge for at terminalen får en god tilknytning til Bergen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Både PostNord og DB Schenker måtte flytte fra sine terminaler på Nygårdstangen for å gjøre plass til Bane Nors nye godsterminal. Etter å ha vurdert mange ulike lokasjoner, valgte PostNord å legge sitt nye anlegg til Lyseparken i Os, to mil syd for Bergen sentrum.

Lyseparken er en ny, tidsriktig terminal tilpasser godset PostNord distribuerer. Den er tilrettelagt for den nyeste teknologien, samlokalisering av aktiviteter og muligheter for videre vekst.

Den nye terminalen er på 7700 kvadratmeter.

- Fra en tilværelse på flere steder i Bergensområdet har vi nå samlet oss og dette blir et kraftsentrum for vår videre vekst på Vestlandet. Terminalen har stor kapasitet og den kan fortsatt økes mye, sier administrerende direktør i PostNord Norge, Robin Olsen.

5400 pakker i timen

Terminalen er blant Nordens mest moderne distribusjons- og sorteringsanlegg, tilrettelagt for betydelig distribusjon av pakker og gods for hele Vestland fylke. Kapasiteten i anlegget på 7700 m2 er håndtering av 5400 pakker i timen.

På terminalen skal PostNord splitte volumene som skal til forbrukere og bedrifter fra Østlandet. Det vil gi en langt mer effektiv og robust produksjon lokalt i Bergen, og sørge for at PostNord blir langt mindre sårbare med tanke på forsinkelser.

Bærekraft-fokus

Det var samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som klippet snoren under åpningen. Etter klippingen fremhevet han viktigheten av at transportsektoren jobber bærekraftig.

- Det vil bli krevende å nå klimamålene fremover. Derfor heier vi på aktører som setter klima høyt. PostNord har sagt de skal være fossilfrie innen 2030. Det er et godt mål Jeg opplever at selskapet tar bærekraft på alvor og denne terminalen er et godt bevis på det, sa Nygård.

I arbeidet med å utvikle bygget er det lagt stor vekt på miljøvennlige løsninger som gir lavt utslipp, både for driften av anlegget og ved å tilpasse bygget for miljøvennlig frakt både til og fra dette. Terminalen har blant annet etablert hurtigladere for elektriske laste-, vare- og personbiler, intelligent strømstyring av lys og varmepaneler til oppvarming av terminal.

Distriktssjef i Bergen, Tone Wåge gleder seg over at PostNord nå er godt i gang på terminalen og endelig kan åpne den offisielt.

– Terminalen har styrket vår posisjon i Bergen. Vi har betydelige vokse- og utviklingsmuligheter fremover. Som medarbeidere her, er vi stolte og synes det er både gøy og spennende å få jobbe på en helt ny terminal. I tillegg har vi fått verdens flotteste terminal i Norges nest største by, sier Wåge.

Nye E39 Svegatjørn-Rådal:

  • Pris: Cirka ti milliarder kroner.
  • Byggetid: 2015 til 2022.
  • Trafikk 10-12.000 kjøretøy i døgnet
  • Kjøretid Os til Bergen: 23 minutter.
  • Besparelse: 17 minutter.

Åpnet nøkkelvei

Det var samferdselsminister Jon-Ivar Nygård som sto for den offisielle åpningen av terminalen mandag formiddag. Etter åpningen av terminalen, hastet ministeren videre til åpning av veistrekningen som er en forutsetning for effektiv distribusjon fra Lyseparken, nemlig nye E39 Svegatjørn-Rådal.

Veistrekningen er den dyreste som noen gang er bygget i Vestland fylke, og består blant annet av Norges lengste motorveitunnel på 9,2 kilometer. Det er akkurat ved utløpet av denne tunnelen at Lyseparken ligger. Veistrekningen kutter reisetiden fra PostNords terminal til Bergen sentrum med oppimot 20 minutter.

Powered by Labrador CMS