Fra 1. juli avvikles det rabatt for containere og RoRo-last i Oslo Havn.

Fjerner Shortsea-rabatt

Oslo Havn avvikler rabatten i varevederlag for containergods- og RoRo-last med europeisk destinasjon eller opprinnelse fra 1. juli.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Avviklingen av denne rabatten og andre forretningsvilkår, ble varslet 1. desember i fjor.

Kommunen vil ha utbytte

-Havnens rammebetingelser endres. Inntektene må økes og kostnadene reduseres. Det er nødvendig for å møte fremtidens økonomiske krav, hvor blant annet Oslo kommune har forventninger til å ta utbytte fra Oslo Havn, samtidig som det er kostbart å bygge ut fremtidens havn med miljøvennlige løsninger, sa havnedirektør Ingvar M. Mathisen den gang.

Nærskipsfart

Rabatten i varevederlag for container og stykkgods med europeisk opprinnelse eller destinasjon, ble vedtatt av Oslo havnestyre i januar 2018. Skip som losser etter 30. juni, vil bli belastet med normalt varevederlag, som for tiden er kr. 180,- pr. container og kr. 148,- pr. RoRo-enhet.

Har investert betydelig

Oslo Havn påpeker at havnen har gjort betydelige investeringer for at den positive utviklingen i container- og RoRo-markedet skal fortsette. I mai ankom tre nye elektriske stablekraner, såkalte RTG-kraner, til Yilport Oslo. En ny sjøkran, Ship-to-Shore-kran eller STS-kran, er satt i bestilling.

Kranene vil bidra til økt kapasitet og effektiv containerhåndtering.

Positiv volumvekst

- Vi har sett en markant vekst i ShortSea-volumene siden rabatten ble innført. Veksten har kommet som en følge av strukturelle endringer, økt konkurransekraft for sjøtransport, og vår felles innsats med Yilport for å tilpasse tilbudet til markedet. Vi velger derfor å avvikle rabattordningen, som har gitt drahjelp til en meget positiv godsutvikling, sier Einar Marthinussen, kommersiell direktør i Oslo Havn.

Powered by Labrador CMS