Mye tyder på at Maria Korban er på vei inn i en ny sjefsrolle i PostNord. Foto: Per Dagfinn Wolden
Mye tyder på at Maria Korban er på vei inn i en ny sjefsrolle i PostNord. Foto: Per Dagfinn Wolden

Med Maria Korban i ny sjefsrolle

Mye tyder på at markedssjef Maria Korban går inn i en ny sjefsrolle for PostNords kommunikasjons- og markedsoppbygging.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet er på en måte i støpeskjeen og må tenke nytt i forhold til eget ståsted i en utvikling der netthandelen får stadig større plass.

Denne uken kunne vi melde at Ole A. Hagen forlater PostNord og rollen som selskapets kommunikasjons- og markedsdirektør, og som i løpet av desember tiltrer stillingen som næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport (NHO LT).

Adm. direktør Robin Olsen i PostNord AS forteller til Mtlogistikk at prosessen med å rekruttere en erstatter for Hagen er startet. Han ønsker ikke å kommentere saken ytterligere før flere brikker er på plass.

Stolt av valget

Adm. direktør Robin Olsen i PostNord er stolt over at NHO LT har valgt ny næringspolitisk direktør fra organisasjonens største medlem. Foto: Per Dagfinn Wolden
Adm. direktør Robin Olsen i PostNord er stolt over at NHO LT har valgt ny næringspolitisk direktør fra organisasjonens største medlem. Foto: Per Dagfinn Wolden

Men PostNord-sjefen har følgende kommentar til Hagens avskjed:

- Selv om det er et tap for PostNord å miste en så ressurssterk person, er jeg likevel stolt over at NHO Logistikk og Transport har valgt Hagen til denne viktige rollen for næringslivet i Norge. Han har jobbet hos oss i mer enn 14 år, og han har deltatt aktivt med å utvikle både selskapet, bransjen og vår nordiske organisasjon, sier Robin Olsen og understreker videre:

- Hagen vil fortsatt bidra til det beste for vår bransje som del av NHO, både for rammebetingelser generelt og spesielt innen samferdselssektoren. Jeg vil takke for det gode og lange samarbeidet, og jeg ønsker Hagen lykke til videre, sier PostNord-sjefen som også forteller at selskapet er i en rivende utvikling med sterk pakkevekst, og som bare har forsterket seg utover året.

- Vi har nå fullt fokus på å forberede oss til julehandelen hvor vi tror netthandelen i år blir ekstraordinær høy grunnet forbrukeres opplevelse av dette som en tryggere handel i disse koronatider, sier adm. direktør Robin Olsen.

Kommer fra NHO LTs største medlem

Også adm. direktør Are Kjensli i NHO LT er glad for å ha skaffet seg en ny samferdselspolitisk tungvekter som Ole A. Hagen.

– Han er rett mann for en slik rolle, og så kommer han fra vårt største medlem, understreker Kjensli.

Adm. direktør Are Kjensli (t.h.) i NHO LT er glad for å ha skaffet seg en ny samferdselspolitisk tungvekter som Ole A. Hagen. Foto: Per Dagfinn Wolden
Adm. direktør Are Kjensli (t.h.) i NHO LT er glad for å ha skaffet seg en ny samferdselspolitisk tungvekter som Ole A. Hagen. Foto: Per Dagfinn Wolden

Maria Korban aktuell kandidat

Vi har grunn til å tro at markedssjef Maria Korban i PostNord seiler opp som en sterk kandidat til sjefsrollen for selskapets kommunikasjons- og markedsavdeling. 36-årige Korban kjenner de fleste irrgangene i netthandelsmaterien.

Ifølge netthandelseksperten aldersgruppen mellom 16 og 36 år vokse seg til å bli en stor og sterk kjøpegruppe, og representerer en generasjon med helt andre og nye preferanser. Det være seg i bruk av medier generelt og interaksjon med aktører i handelsnæringen.

– Må tenkes annerledes

– Det må tenkes annerledes, understreker Korban, - de er oppvokst med internett og er vant til å selv velge hva de vil forholde seg til og ikke.

PostNords markedssjef mener at norsk handelsnæring blir tvunget til å tenke annerledes og omstille seg etter denne generasjonens ønsker for å i det hele tatt være med i betraktningen når denne gruppen skal kjøpe produkter eller tjenester.

Korban higer etter nye måter å nå markedet på, spisse kompetansen og tilegne seg ferdigheter og kunnskap for å være up-to-date.

- Da handler det om å være engasjert, tilstede og omgjengelig. Det handler også om å være sulten på utvikling og ydmyk på at man alltid kan lære noe nytt. Med den sterkt voksende netthandelen, representerer logistikk et enda tydeligere interaksjonspunkt med flere kontaktflater som i høy grad påvirker og utgjør den totale kundeopplevelsen, har Marie Korban uttalt til Mtlogistikk tidligere.

Markedssjefen med en Bachelor i PR og kommunikasjonsledelse, samt Master i strategisk markedsføringsledelse sier at hun valgte PostNord fordi det er et spennende selskap i stor endring, spesielt med tanke på netthandel og hvordan dette påvirker forretningsutviklingen og interaksjonsmuligheter med kundene.

Korban hadde flere spennende år i London med arbeidserfaringen fra markedsanalysebyråer, og hvor hun lærte mye om viktigheten av kundeinnsikt og interessen for mennesker og atferd.