Fjerner utslipp tilsvarende 300 personbiler
Disse fire lastebilene har redusert CO2-utslippet betraktelig ved å bruke syntetisk biodiesel. Ved å logge forbruk og utslipp over tre måneder kan Norges Lastebileier-Forbund nå avsløre noen svært oppsiktsvekkende tall fra sin HVO-test.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Mange har allerede fått øynene opp for det nye biodrivstoffet HVO 100, mens noen fortsatt sitter på gjerdet. For å kartlegge nøyaktig hva det vil si å bruke HVO i daglig drift, satte NLF den 1. mars i gang en storstilt test.
De fire største
Fire lastebiler fra de største merkene i Norge – Scania, Volvo, Mercedes-Benz og MAN - ble plukket ut til å delta. Disse representerer i stor grad hvordan norske lastebiler brukes, med vidt forskjellige oppdrag og gjøremål; fra langtransport og containerservice, til snørydding og faste lokale leveranser.
Med den nyeste Euro VI-teknologien under skallet og syntetisk biodiesel på tanken blir både forbruk, utslipp og klimapåvirkning redusert til et minimum. Med nyeste renseteknologi er allerede NOx-nivået senket til langt under det du finner i moderne personbiler, til tross for at lastebilene veier flerfoldige ganger så mye og har 5-10 ganger så store motorer.
Må redusere CO2
Men lokalt utslipp er ikke alt. I NLFs HVO-test ønsker forbundet å fokusere særskilt på det globale utslippet av klimagasser, altså CO2. Her står lastebilen fortsatt for en stor del av utslippene, noe både næringen og myndighetene har satt seg som målsetning å redusere betraktelig.
«Inntil batteri- og hydrogenteknologi blir moden nok for bruk i tyngre kjøretøy, vil biodrivstoff stå sentralt som virkemiddel for å senke CO2-utslippet i nærmere fremtid.», skriver NLF på nett.
Har kjørt 62.500 km
De fire lastebilene har nå rullet på norske veier med HVO 100 på tanken i 12 uker. På den tiden har man logget samtlige parametere knyttet til forbruk, utslipp og kjøremønster.
Kjøretøyene har så langt tilbakelagt en samlet distanse på 62.500 kilometer og brukt nærmere 29.000 liter drivstoff.
Ved å anta at lastebilene opprettholder den gjennomsnittlige kjørelengden gjennom hele året, kan NLF med dette som utgangspunkt gjøre en rekke spennende utregninger.