LANSERT: Her er den nye versjonen av Renault Master i 3,5 tonnsklassen.
LANSERT: Her er den nye versjonen av Renault Master i 3,5 tonnsklassen.

Renault presenterte nye Master

LYON: På åpningsdagen av årets Solutrans viste Renault sin nye varebil Master, og tar med denne opp hansken i et viktig segment.

Publisert

Med en vesentlige forbedringer av den elektriske versjonen, er nemlig Renault klare til å ta opp kampen i 3,5-tonns segmentet.

Nye elektriske Master får motorer på 96 kW eller 105 kW med dreiemoment på 300 Nm. Batterikapasiteten er 40 kWt eller 87 kWt, og dette skal gi rekkevidde på 180 km med det minste og 410 km etter WLTP-standarden, med den største batteripakken.

Varmestyringssystem

Forbruket oppgis til 21 kWt/100 km med det store batteriet. Renault oppgir at de klarer dette på grunn av det nye batteriets varmestyringssystem, noe som for øvrig er standard på bilen. Videre er det 130 kW DC hurtiglading, hvilket gir 229 km rekkevidde på 30 minutter. I tillegg har bilene en 22 kW AC ombord-lader som kan lade bilen fra 10-100% på litt under fire timer.

INTERIØRET: Bli med inn i bilen en liten tur.
INTERIØRET: Bli med inn i bilen en liten tur.

Nye Master er også utstyrt med Vehicle-to-Grid (V2G) og Vehicle-to-Load (V2L) lademuligheter på de elektriske versjonene, rett fra batteriet, eller via uttak i cockpiten eller lasteområdet, for å drive andre enheter.

SETEREKKEN: En liten sniktitt.
SETEREKKEN: En liten sniktitt.

Renault Master har nyttelast på inntil 1625 kg med B-førerkort, og den elektriske versjonens hengerkapasitet er på 2,5 tonn.

Bilen har fått et helt nytt design, hvor det er lagt stor vekt på aerodynamikk for å bedre energieffektiviteten til bilen.

Plattform

Plattformen er imidlertid konstruert for flere energikilder, og bilen kommer også med dieselmotorer fra 105 hk til 170 hk. Diesel Blue dCi-motorene har redusert CO2-utslipp (og forbruk), sammenlignet med tidligere varianter. Bilen har en ny 9-trinns girkasse.

De nevnte elektriske motorene, og en hydrogenversjon, bygges på fabrikken.

Assistanse

SOLUTRANS: Avdukingen av Master skjedde på nyttekjøretøymessen Solutrans som startet i Lyon mandag 21. november.
SOLUTRANS: Avdukingen av Master skjedde på nyttekjøretøymessen Solutrans som startet i Lyon mandag 21. november.

Som seg hør og bør, har man fått på plass en rekke assistansesystemer. Hele 20 stykker. Dette bidrar til å øke sikkerheten, sammen med et nytt bremsesystem som er lastsensitivt slik at bremsene kan være maksimalt effektive under alle forhold.

Renault har alltid hatt førerhus med mange muligheter, til rettelagt for flere typer arbeid og med gode oppbevaringsmuligheter. Nye Master er ikke noe unntak, og man har nå fått det Renault kaller et høyteknologisk kontor med skrivebord vendt mot føreren. Inntil 135 liter lagringsplass er det i hytta.

OpenR Link multimediasystem, en 10-tommers skjerm, trådløs Android Auto og Apple CarPlay-kompatibilitet, samt ekstern kjøretøytilkobling via My Renault-appen, kommer som standard i alle modeller i serien. Den ultramoderne OpenR Link med innebygde Google-funksjoner (pluss 50 apper fra Google Play, HD Google Maps-navigasjon og naturlig stemmeinteraksjon med Google Assistant), diverse andre tilkoblede tjenester og trådløse smarttelefonladere, er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Bredt utvalg

TESTET: Anlegg&Transport har fått en liten tur i bilen før lanseringen.
TESTET: Anlegg&Transport har fått en liten tur i bilen før lanseringen.

Master vil bli levert i over 40 ulike karosserivarianter med bedre påbygger-muligheter, større nyttelast (opptil 4 tonn med forhjulsdrift), mellom 11 og 22 m3 varerom, med for- eller bakhjulsdrift og større lastebredde og -lengde. Den nye plattformen, og kortere akselavstand, har redusert bilens svingradius med 1,5 meter.

Første inntrykk

Vi har prøvd bilen en liten runde på Renaults testbane utenfor Paris. Det var noe begrenset inntrykk vi rakk å få, men noe var det. Renault har gjort mye med styringen, og styreresponsen er mye bedre enn i den forrige versjonen. Videre er fjæringen vesentlig stivere, og under kjøring på bane hvor vi kunne sammenligne med forrige Master-versjon, kunne vi tydelig kjenne at bilen krenger mye mindre. Bremsetesten viste også at bremselengden er vesentlig kortere enn for tidligere modell.

Bilen blir tilgjengelig fra våren 2024.

Powered by Labrador CMS