Med en vesentlige forbedringer av den elektriske versjonen, er nemlig
Renault klare til å ta opp kampen i 3,5-tonns segmentet.
Nye elektriske Master får motorer på 96 kW eller 105 kW med dreiemoment
på 300 Nm. Batterikapasiteten er 40 kWt eller 87 kWt, og dette skal gi rekkevidde
på 180 km med det minste og 410 km etter WLTP-standarden, med den største
batteripakken.
Varmestyringssystem
Forbruket oppgis til 21 kWt/100 km med det store batteriet.
Renault oppgir at de klarer dette på grunn av det nye batteriets
varmestyringssystem, noe som for øvrig er standard på bilen. Videre er det 130
kW DC hurtiglading, hvilket gir 229 km rekkevidde på 30 minutter. I tillegg har
bilene en 22 kW AC ombord-lader som kan lade bilen fra 10-100% på litt under
fire timer.
Nye Master er også utstyrt med Vehicle-to-Grid (V2G) og
Vehicle-to-Load (V2L) lademuligheter på de elektriske versjonene, rett fra
batteriet, eller via uttak i cockpiten eller lasteområdet, for å drive andre enheter.
Renault Master har nyttelast på inntil 1625 kg med B-førerkort,
og den elektriske versjonens hengerkapasitet er på 2,5 tonn.
Bilen har fått et helt nytt design, hvor det er lagt stor vekt
på aerodynamikk for å bedre energieffektiviteten til bilen.
Plattform
Plattformen er imidlertid konstruert for flere energikilder, og
bilen kommer også med dieselmotorer fra 105 hk til 170 hk. Diesel Blue
dCi-motorene har redusert CO2-utslipp (og forbruk), sammenlignet med tidligere varianter.
Bilen har en ny 9-trinns girkasse.
De nevnte elektriske motorene, og en hydrogenversjon, bygges på
fabrikken.
Assistanse
Som seg hør og bør, har man fått på plass en rekke
assistansesystemer. Hele 20 stykker. Dette bidrar til å øke sikkerheten, sammen
med et nytt bremsesystem som er lastsensitivt slik at bremsene kan være
maksimalt effektive under alle forhold.
Renault har alltid hatt førerhus med mange muligheter, til rettelagt
for flere typer arbeid og med gode oppbevaringsmuligheter. Nye Master er ikke
noe unntak, og man har nå fått det Renault kaller et høyteknologisk kontor med skrivebord
vendt mot føreren. Inntil 135 liter lagringsplass er det i hytta.
OpenR Link multimediasystem, en 10-tommers skjerm, trådløs
Android Auto og Apple CarPlay-kompatibilitet, samt ekstern kjøretøytilkobling
via My Renault-appen, kommer som standard i alle modeller i serien. Den
ultramoderne OpenR Link med innebygde Google-funksjoner (pluss 50 apper fra
Google Play, HD Google Maps-navigasjon og naturlig stemmeinteraksjon med Google
Assistant), diverse andre tilkoblede tjenester og trådløse smarttelefonladere,
er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Bredt utvalg
Master vil bli levert i over 40 ulike karosserivarianter med
bedre påbygger-muligheter, større nyttelast (opptil 4 tonn med forhjulsdrift), mellom
11 og 22 m3 varerom, med for- eller bakhjulsdrift og større lastebredde og
-lengde. Den nye plattformen, og kortere akselavstand, har redusert bilens
svingradius med 1,5 meter.
Første inntrykk
Vi har prøvd bilen en liten runde på Renaults testbane utenfor Paris.
Det var noe begrenset inntrykk vi rakk å få, men noe var det. Renault har gjort
mye med styringen, og styreresponsen er mye bedre enn i den forrige versjonen.
Videre er fjæringen vesentlig stivere, og under kjøring på bane hvor vi kunne
sammenligne med forrige Master-versjon, kunne vi tydelig kjenne at bilen
krenger mye mindre. Bremsetesten viste også at bremselengden er vesentlig
kortere enn for tidligere modell.