Den danske shippingkjempen A.P. Møller-Mærsk har kjøpt KGH Customs Services for 2,6 milliarder svenske kroner.

Et globalt KGH med Mærsk

KGH Customs Services ble 1. september medlem av Mærsk-familien.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det gamle Strømstad/Halden-firmaet går en spennende fremtid i møte som en del av A.P. Møller-Mærsk med 80.000 ansatte, en omsetning på 40 milliarder USD og virksomhet i 140 land.

Den danske shippingkjempen har kjøpt KGH Customs Services for 2,6 milliarder svenske kroner.

Dermed kan Mærsk-konsernet tilby ekspertise innen tollbehandling i 22 europeiske land. Og KGH kan møte et voksende globalt marked med sin tollkompetanse.

Siden 2016 har Mærsk hatt som mål å fokusere på transport og logistikk. KGH-kjøpet er et ledd i selskapets strategi om å bidra i hele logistikk- og verdikjeden.

Det er fjerde gang på fire år at Mærsk gjør et stort oppkjøp av logistikk- og tollbehandlingsselskaper.

Global toll-styring

- Sammen med Mærsk kan vi gi sømløs global tollbehandling, sier daglig leder Lars Börjesson i KGH Customs Services.

KGH Customs Services har hovedbase i Göteborg og 775 handels- og tollfagmedarbeidere som betjener over 25.000 kunder årlig.

I en pressemelding fremheves at KGH som en ledende leverandør av handels-og tollstyring i Europa nå blir et globalt integrert logistikkselskap som en del av A.P. Moller - Maersks forsyningskjedeløsninger, inkludert ende-til-ende-tilbud.

KGH vil sammen med Maersk fortsette å bygge på sin omfattende erfaring og tollkompetanse for å skape effektive og sømløse handelsstrømmer og løse smertepunkter for kundene sine.

- Vi gleder oss til å dele våre verdier og lidenskap for handel og logistikk med Mærsk. Sammen skal vi bygge videre på den store suksessen til begge selskapene. Toll er en vesentlig del av handelskunders ende-til-ende-behov, og som vi sammen med Mærsk kan gi sømløshet og global rekkevidde, sier daglig leder Lars Börjesson i KGH.

Akselererer med Safmarine

A.P. Møller - Mærsk akselererer veksten med å integrere merkevaren Safmarine 1. januar 2021.

Maersk bygger dermed tettere kunderelasjoner som får tilgang til hele hav- og forsyningskjedetilbudet og dets globale rekkevidde. Dette innebærer et mer sømløst samspill av hav- og logistikktjenester, heter det i pressemeldingen fra selskapene.

- I mer enn 20 år har Safmarine bidratt til å styrke kundetilfredsheten, uansett hvor de er i verden, sier Vincent Clerc, administrerende direktør i Ocean and Logistics i A.P. Møller - Mærsk.

Safmarine-merkenavnet vil forsvinne innen utgangen av 2020.

Powered by Labrador CMS