– Nå skal batteriene lades for å ta fatt på krevende og interessante oppgaver i NHO Logistikk og Transport, sier Ole Andreas Hagen som forlater PostNord 31. desember. Foto: Per Dagfinn Wolden

Bransje-nerd skifter beite

Ole Andreas Hagen er nerden med kjærlighet til bransjen og med en indre drivkraft til å forandre verden.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er en sprudlende og energisk bransjemann som 31. desember forlater stillingen som kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord, for å bli ny næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport (NHO LT).

En annerledes julehøytid

Nå er vi inne i en høytid. En normal førjuls- og adventstid for Ole Andreas Hagen og familien på fire er å synge i et 50-talls julekonserter med Oslo-filharmonien i Konserthuset, Operaen og Oslo domkirke.

Alt er imidlertid avlyst, og alle vet hvorfor.

Hagen spiller imidlertid på mange strenger og er over gjennomsnittet et sosialt utadvendt og kulturelt interessert menneske.

NHO LT-sjef Are Kjensli får med seg Ole Andreas Hagen som kollega og sparringspartner i NHOs høyborg fra nyttår. Foto: Per Dagfinn Wolden

Musikkprodusenten og låtskriveren for en rekke kor og artister både synger og trakterer tangentinstrumenter som piano og keyboard.

Han føler seg hjemme på sjakk-klubb eller Quizz-NM. Han er Norgesmester i lynsjakk/lagsjakk på ungdomsnivå (på lag med Simen Agdestein), han har møtt Karpov, Kasparov og Magnus Carlsen.

Nylig kom han hjem fra senior sjakk-VM for lag i Praha til travle dager, for ikke å si travle døgn i PostNord som nådde 1 million pakker i Black Week nylig. Det er 27 prosent høyere enn samme uke i fjor og 130 prosent økning i volum sammenliknet med "normalen".

Men snart skifter coachen, mentoren og kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord gjennom mange år beite, og hvor NHO LT-teamet får gleden av en ny ressurssterk kollega med på laget.

Hagen har jo jobberfaring fra syv europeiske land, han snakker flytende engelsk, fransk, tysk, italiensk og spansk, i tillegg til å være en rakker på svensk.

Han har imidlertid god tid på å lade batteriene, da han har masse ferie og avspasering til gode. Men som følge av Covid-19-situasjonen kan det likevel hende at han starter i ny-jobben litt tidligere enn først antatt, og det er jo ikke mulig å reise eller gjøre så mye annet i januar. Den formelle startdato i NHO LT er 1. februar.

– Men Covid-19 og korona må da være godt for noe?

- Generelt er det mange negative konsekvenser av Covid-19, men vi kan da lære noe også. Det være seg beredskap og planlegging, prioritere det som er viktig vs. nice-to-know, samt digitalisering og nye former/løsninger for hjemmekontor. Vi har bygget media-studio på Alfaset for å kunne kommunisere bedre internt og eksternt. I fremtiden vil det bli hybrider, alt blir uansett ikke som før. Det blir mye mer tid til andre ting, sier Hagen.

- Hva er transport- og logistikkbransjens største utfordring i en Covid-19-pandemi?

– Restriksjoner, økte kostnader, uforutsigbarhet som kommer i bølger. Vi står dessuten overfor en stor risiko med tanke på smittevern internt, og i forhold til leverandører og kunder, er Hagens klare svar, og som understreker følgende:

- Dette vil ramme veldig skjevt. Noen mister muligheten til å utføre oppdrag på båter og fly og med stengte havner. Mens andre får veldig mye mer å gjøre, som innen netthandel.

- Hva kan Ole Andreas Hagen og andre sentrale bransjeaktører bidra med for å begrense skadevirkningene av Covid-19?

– Det er kontinuerlige samtaler med myndighetene om rammebetingelser. Likviditeten til selskap som sliter mest må sikres. Vi må dessuten sikre en lov-utvikling som ivaretar smittevern og reduserer negative konsekvenser for bransjen.

- Har vi en levedyktig bransje etter pandemien?

- Ja. En levedyktig bransje har vist seg å være en kritisk funksjon for samfunnet. Det vil fortsette også etter pandemien.

- Og hvem har størst sjanse til å overleve?

- De som er mest omstillingsdyktige, og de som har en stabil kundemasse, som offentlig sektor og sykehus. Det blir et større skille mellom de 1000 små og de få enda mer konsoliderte og store, og som har ressurser til å investere og være innovativ. Vår bransje innebærer et av verdens viktigste yrker. Den vil nok alltid ha en fremtid til tross for økt digitalisering.

E-handelen blomstrer

- Hva betyr netthandelens inntog i bransjen?

- Det kan gi både muligheter for noen og kundetap for andre. Det krever andre kompetanser enn tradisjonell transport og spedisjon. Forbrukerorientering, innovasjon/IT, investeringer i sorteringskapasitet, last mile-fokus, integrering med kunder, andre samarbeidspartnere er eksempler på dette, sier Hagen.

- I 2019 kjøpte nordmenn varer for 163 milliarder kroner på nettet. Hva beløper det seg til i år, og neste år?

Vi regner 30-40 prosent vekst i netthandelen i år. Litt avhengig av utviklingen av Covid-19. Men 2021 blir trolig noe mer normalt, en vekst på rundt 15 prosent.

Hagen har følgende råd til netthandelsaktører i en stadig hardere konkurranse for å overleve:

- De må finne sin nisje og utvikle seg tett sammen med kundene. Investeringer i sorteringskapasitet er kanskje en av de viktigste faktorene, om man skal lykkes med netthandelen.

51-årige Hagen har en solid ballast med seg inn i NHO LT. Foruten 14 år som kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord har han bakgrunn fra Asplan Viak, Vegdirektoratet, Miljøverndepartementet, OECD, EU og Transportbrukernes Fellesorganisasjon.

Hagen har også hatt en rekke verv som styre- og nestleder i NHO Oslo/Akershus, Logistikk og Transport, Transportøkonomisk Institutt og Vice President i FIATA.

- Hva blir det første du griper fatt i som NHO LTs næringspolitiske direktør?

- Dette er en stilling som jeg gleder meg til å ta fatt på. Det viktigste er å bli kjent med og gjøre en skikkelig innsats for medlemmene. Det er både interne og eksterne muligheter og utfordringer, for eksempel NHOs vekstrategi, oppfølging av Veikart-arbeidet, samt å sikre gjennomslag i viktige saker, sier Hagen.

NHO LTs nye næringspolitiske direktør trekker frem det å være synlig som en særdeles viktig sak, i tillegg til å bidra til det grønne skiftet, få innovasjon og utvikling på dagsorden i bred geografisk forstand, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.

I fjor møtte Ole Andreas Hagen David Cameron, ifølge Hagen en leder av verdensformat, og som blant annet har vunnet det engelske valget to ganger. Ifølge Hagen vil han nok bli husket for den som valgte en folkeavstemning om tilknytningen til EU. Men han har også hatt sentrale roller i en rekke viktige prosesser og reformer både i England og utlandet.

– Vi glemmer heller ikke at det er både valg og fremleggelse av Nasjonal transportplan i 2021, sier Hagen som fremhever arbeidslyst, erfaring, kreativitet og relasjonsbygging som sine viktigste egenskaper til å ta fatt på oppgaven.

- Jeg tror jeg har solid erfaringer å ta med meg, ikke minst fra næringslivet. For å kunne bidra inn i NHO er det en stor fordel å forstå kravene som stilles til næringslivet i dag. Vi står på, ofte med livet som innsats, men det synes ikke i bransjens lønnsomhet. Et år tjente de 50 partnerne i advokatfirmaet Schødts mer enn våre rundt 40.000 ansatte til sammen, sier Hagen som brenner for å bidra til at bransjen har en fremtid.

Mest brenner han for innovasjons- og utviklingsdelen, gjennom blant annet sine verv i TØI og Forskningsrådets porteføljestyre for Energi, lavutslipp og transport.

– På dette området investerer vår bransje for lite, nettopp fordi vi ikke skaper nok verdier, sier Hagen som nå vil se at det grønne skiftet blir realisert.

Han brenner også for internasjonalt samarbeid, for å skape felles regler og løsninger.

- Hvordan ser den fremtidige bransjen ut?

– Om 10 år er det for eksempel færre aktører og økt forbrukerorientering. Vi vil dessuten se en rivende utvikling innen digitale løsninger som selvkjørende, IOT, blockchain og økt internasjonalisering. Det er 0-utslipp i byer og for en stor del av langtransporten.

Ole Andreas Hagen er styreleder i TØI, Vice President i verdensorganisasjonen FIATA og program- og porteføljestyrer i Forskningsrådet. Her sammen med TØI-styret.

Vi spør Hagen hva julehøytiden betyr og hva han gjør for å lade batteriene til et nytt og utfordrende 2021.

- Normalt skulle jeg og familien, fire aktive utøvere, sunget over 50 julekonserter i Konserthuset, Operaen og Oslo domkirke. Alt er avlyst. Og i januar skal jeg lade batteriene ordentlig, for jeg har mange timer og mye ferie til gode, avslutter Ole Andreas Hagen.

Powered by Labrador CMS