KJÆRLIGHET: – Jeg har stor kjærlighet til denne bransjen, og som etter hvert har fått en solid ryggrad, forteller Ole Andreas Hagen som fyller 50 år søndag 24. november. Foto: Per Dagfinn Wolden

En nerd med kjærlighet til bransjen

ALFASET: Det å forandre verden er Ole Andreas Hagens indre drivkraft. Den sprudlende og energiske nerden fylte 50 år søndag 24. november.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Han blir ved sin lest i et av verdens viktigste yrker etter de femti, og fortsetter samme livsstil til beste for både næringen og samfunnet ellers.

Kollegiet på Alfaset i Oslo er sjeleglad for å få beholde sin coach, mentor og kommunikasjons- og markedsdirektør i mange år til.

Viet mye av karrieren til samferdsel

50-årsjubilanten har viet karrieren til samferdselssektoren via jobber i Asplan Viak, Vegdirektoratet, Miljøverndepartementet, OECD, EU-kommisjonen og Transportbrukernes Fellesorganisasjon.

Han er også styreleder i TØI, Vice President i verdensorganisjonen FIATA, styreleder i NHO Logistikk og Transport og program- og porteføljestyrer i Forskningsrådet.

Hagen er utdannet sivilingeniør fra NTH og Master i Management fra BI. Han har tilleggsutdannelse i musikk fra NTNU og Executive Education fra ESMT i Berlin.

Og så var det de kulturelle egenskapene da:

Han er Norgesmester i lynsjakk/lagsjakk på ungdomsnivå (på lag med Simen Agdestein), og har møtt Karpov, Kasparov og Magnus Carlsen. Nå nærmer det seg høytid for Hagen som synger julekonserter med Oslo-filharmonien og i Oslo domkirkes guttekor.

Vi går under huden

Vi kunne ha avsluttet omtalen her. Men vi ønsker å gå litt under huden på et menneske som har betydd så mye for samferdsel, og norsk transport- og logistikkbransje.

- Med din allsidige bakgrunn og rikdom på kunnskaper kunne du gått inn i en rekke andre samfunnsroller enn den du har i dag. Det være seg innen både næringsliv og det politiske samfunnsapparatet?

– Selvsagt kunne jeg vært i en annen bransje. Men jeg har stor kjærlighet til denne bransjen, og som etter hvert har fått en solid ryggrad. Men transport- og logistikknæringen trenger hele tiden noen til å tale sin sak for å styrkes ytterligere, og for å møte de enorme fremtidsutfordringene. Når jeg har valgt livsstilen med denne bransjen, så har det sin bakgrunn i at den gir et enormt handlingsrom med stort potensiale og mange muligheter, sier Hagen som understreker følgende:

- Det gjelder å ta seg tid til å samhandle med fora utenfor sine egne rekker.

GOD INNFØRING: Victoria Rummelhoff får god innføring i transportøkonomi og strategier av Ole Andreas Hagen. Rummelhoff med dr. grad i økonomi ble ansatt som PostNords nye markedsanalytiker denne uken. Foto: Per Dagfinn Wolden

Han hater urettferdighet, og vil at mennesker skal bli den beste versjonen av seg selv. Å se muligheter er å visualisere å lykkes og skape noe. 

- Er du en nerd, Hagen?

- Absolutt. Jeg føler meg hjemme på sjakk-klubb eller Quizz-NM. Bli med en gang så vil du skjønne hva jeg mener. Jeg kan engasjere meg 170 prosent innen et område. Det kan være russisk kultur som kunstnere, forfattere og komponister, eller å lage et manus for en bok om hva det betyr i dag. Jeg kan også grave meg ned i arkitektur i Sør-øst-Asia, forretningsutvikling av sykehus som pasient, datteren min måtte opereres to ganger i fjor, eller forske på en regjerings-/statsministers lederegenskaper.

Jo da, jeg oppfatter at jeg KAN være nerd, men også sosial og interessert i til dels svært utadvendte roller/aktiviteter, sier norgesmesteren i sjakk, lyn- og lagsjakk, på ungdomsnivå.

Han bruker mye tid på sine tre barn, og reiser gjerne til hyttene i Berlin eller Santa Pola. Han har musikkprodusert for en rekke kor og artister, spiller fortsatt piano og synger i en rekke sammenhenger.

- Hva betyr det å fylle 50?

- Hvert jubileum må feires. Jeg er så voksen at jeg gjerne vil markere bursdager igjen, være nær familie, venner, kollegaer, gjerne med masse sang, musikk og kunstneriske innslag. Det er gjerne noe jeg fortsetter med i bransje-/jobb-sammenheng.

- Hva gjør deg mest glad?

- Åh.. så mye, de små tingene, som et vennlig smil, overraskende møter og blide folk. Men føler meg privilegert som får oppleve uendelig mye bare i løpet av en uke. Det være seg faglig, kulturelt og mellommenneskelig.

- Hovedutfordringene for bransjen i dag?

- Oi.. de er store. Først og fremst er lønnsomheten en utfordring. 40 advokatpartnere i Schjødt tjener like mye overskudd som vår bransje med 30.000 mennesker til sammen. Men det er litt mer komplisert når man klikker seg videre for å forstå det. Som bransje har vi samlet, over tid, underinvestert så mye i HR/mennesker, IT/digitale/sortering/automasjon og miljø, at vi ikke klarer å kapitalisere tilstrekkelig på de muligheter som faktisk byr seg.

- Hovedutfordringen for PostNord?

- Det er å fokusere strategien, som vi nettopp har lagt, samt lykkes med å vinne pakkemarkedet/B2C-markedet. Samtidig må vi beholde og utvikle våre posisjoner innen tradisjonelle produkter som stykkgods og parti. Det ligger fantastiske muligheter for videre forretningsutvikling, for eksempel innen analyse, marketing, booking/betalingsløsninger osv. Det vil nok fortsatt bli veldig krevende å kjøre fra A til B, det er noe som er lett å konkurrere på.

- Du var på plass i Cape Town og på FIATAs verdenskongress 2019. Hva betyr det å være FIATAs Mr. Vice President?

- FIATA er, så rart det enn høres ut, som en familie. Det til tross for at vi jobber og dekker hele verden. Vi knyttes nærmere og har overraskende like utfordringer, enten vi kommer fra Sør-Afrika, India, Taiwan eller Chile. Jeg er rørt av den varmen og humor som de største lederne har, og at vi likevel skal sette dagsorden, og påvirke hvilken vei verden går. Det være seg innen ny teknologi som blockchain, droner, AI, terror/sikkerhet, toll (handelsmurer), men også å forbedre våre egne verdikjeder, enten det er bane, båt, vei eller fly, sier Hagen.

Han mener at den viktigste hovedtrenden de siste 10 årene er at Europa og USA svekker, delvis etter eget ønske, sin egen posisjon, mens fremfor alt Asia styrker sin posisjon.

- De har stadig mer ressurser til å skape nye løsninger, tenke offensivt, som for eksempel Kinas belt and road-initiativer. Det er også veldig positive utsikter for vekst i Afrika. I Europa rir fortsatt Brexit bransjen som en mare. Den skaper bare usikkerhet, reduserte investeringer, og gjør at vi ikke fokuserer på å utvikle og skape.

– Du er styreleder i NHO Logistikk og Transport. Hva er den største utfordringen?

– Å være mer synlighet, "ta" flere saker, derigjennom bedre omdømme og sikre en mer robust utvikling av bransjens lønnsomhet. Da kan vi investere i fremtiden, ta del i det grønne skiftet og skape fortsatt økonomisk vekst for næringslivet.

- Hvordan er bransjens fremtidsutsikter?

- Det blir et større skille mellom de 1000 små og de få enda mer konsoliderte og store, og som har ressurser til å investere og være innovativ. Vår bransje innebærer et av verdens viktigste yrker. Den vil nok alltid ha en fremtid til tross for økt digitalisering.

- Er du en tusenkunstner?

- Om ikke 1000, så er jeg interessert i veldig mange ting. Jeg har til enhver tid 10-20 saker jeg gjerne vil gyve løs på når jeg har "litt mer" tid.

- I hvilke roller trives du best? Jobbing eller privatliv?

MASTER: Ole Andreas Hagen har Master i Management fra BI. Dette viser bare at bransjen er fullt på høyde med andre bransjer hva kompetanse angår.

- Trives begge steder, men det er veldig ulikt hva man får igjen. Men etter å ha ofret og investert så mye i karrieren og familien, merker jeg at jeg bør være enda flinkere å holde kontakten med vennene, avslutter Hagen. 

Fakta om Ole Andreas Hagen:

Født: Asker

Oppvokst: Asker (første 19 år)

Bopel: St. Hanshaugen (Oslo). Har leilighet i Berlin og Santa Pola ((Alicante/Spania).

Sivilstatus: Samboer, tre barn (Emma, Philip, Lara)

Yrkeserfaring: Har jobbet i syv land (Norge, Sverige, Finland, Danmark, Belgia, Frankrike, Tyskland. Snakker flytende engelsk/fransk/tysk, og er en rakker på svensk, men også italiensk og spansk. Har ellers jobbet i Asplan Viak, Vegdirektoratet, Miljøverndepartementet/OECD/EU-kommisjonen, Transportbrukernes Fellesorganisasjon, Tollpost Globe, PostNord.

Styrererfaring: Forskningsråd (Smartrans, Transport 2025, porteføljestyre energi, transport og lavutslipp), nestleder og nåværende styreleder TØI, nestleder NHO Oslo og Akershus, nestleder og styreleder (4 år) i NHO Logistikk og Transport, Vice President FIATA.

Utdanning: Siv.ing. NTNU (Bygg/Samferdsels); Grunnfag Musikk, Master of Management, holder på med Global Master ved ESMT Berlin

Hobbyer/musikk: Speider, judo, fotball, Norgesmester i lynsjakk/lagsjakk på ungdomsnivå (på lag med Simen Agdestein), møtt Karpov, Kasparov og Magnus Carlsen. Synger julekonserter med Oslo-filharmonien og i Oslo domkirke i guttekor. Spiller bass, gitar, synger (dirigert 4 kor), piano (keyboard); klassisk, pop, jazz; skriver og produserer popmusikk, management for artister som Nilsen & Aalberg, Thomas Løseth, Jannicke Kruse, Reidun Sæther, Adrian Jørgensen, produsentteam (Stargate/Espionage).

Powered by Labrador CMS