ELEKTRISK SIDELASTER: Fredrik Morvik, teknisk leder for el-truck (f.v.), salgssjef Jan Ove Ekerhaugen og daglig leder Jørund Woll i Materialhåndtering AS, viste stolt frem prototypen på den nye elektriske sidelasteren, Combi-FSE.
ELEKTRISK SIDELASTER: Fredrik Morvik, teknisk leder for el-truck (f.v.), salgssjef Jan Ove Ekerhaugen og daglig leder Jørund Woll i Materialhåndtering AS, viste stolt frem prototypen på den nye elektriske sidelasteren, Combi-FSE.

Viste ny elektrisk sidelaster på LogiMat

STUTTGART: Den nye elektriske sidelasteren Combi-FSE lyste opp Combilift-standen i Stuttgart. Den litt lysere grønnfargen signaliserer at den tradisjonelle forbrenningsmotoren er skiftet ut med en elektrisk drivlinje.

Publisert Sist oppdatert

For første gang viste Combilift en elektrisk sidelaster. Prototypen som ble vist, Combi-FSE, er tuftet på plattformen til den irske produsentens velkjente dieseldrevne modell. Det vil si at den vil leveres med løftekapasiteten på fem tonn ved 600 mm lastsenter, en plattformhøyde på 95 centimeter og en løftehøyde på drøyt fire meter.

Med den elektriske sidelasteren tilfredsstiller Combilift kunder som etterspør mer miljøvennlige alternativer.
Med den elektriske sidelasteren tilfredsstiller Combilift kunder som etterspør mer miljøvennlige alternativer.

Trelastbedrifter, eller for eksempel produksjonsbedrifter som håndterer lange rør, og der det er litt kjøreavstand, er gjerne det viktigste kundesegmentet for disse truckene. Forutsatt at kunden etterspør en mer miljøvennlig truck enn «originalen».

- Denne vil kunne være tilgjengelig for bestilling av norske kunder fra i høst, forteller daglig leder Jørund Woll, hos den norske importøren Materialhåndtering AS.

Men han legger ikke skjul på at det ikke bare er å legge inn en bestilling for så å regne med at trucken er leveringsklar to uker etterpå.

- Hele bransjen preges av lange leveringstider. På noen modeller er det oppimot et år, sier han og smiler oppgitt, og trøster seg med at alle truckimportører sitter i samme båt.

FOR SMALGANG: Salgssjef Jan Ove Ekerhaugen bak spakene på smalgangs-plukktrucken AME-OP.
FOR SMALGANG: Salgssjef Jan Ove Ekerhaugen bak spakene på smalgangs-plukktrucken AME-OP.

- Veldig mye av det vi leverer er kundetilpassede trucker. Da er det gjerne litt større forståelse for at det tar tid å få truckene når det er «skreddersøm» istedenfor standard hyllevare, sier han.

13 utstillingsmodeller

På LogiMAT var det det enkelte truckleverandører som ikke klarte å frembringe alle de utstillingsmodellene de ønsket å vise frem for publikum. Woll kunne fornøyd konstatere at Combilift kunne skilte med hele 13 modeller på standen.

- Det får en si seg fornøyd med, smilte han fornøyd da han viste MT rundt på standen.

Der sto blant annet en større utgave av Combilifts storselger innen 4-veistrucker, C5000. C5000XLE har større hjul, høyere bakkeklaring og større kabin enn standardutgaven og ble lansert i fjor høst. Med lansering midt under en pandemi var LogiMAT ilddåp også for denne.

Plukktruck for smale reolganger

Å spare lagerareal gjennom å ha smale reolganger har frem til nå vært forholdsvis lite utbredt i Norge. Av den grunn er det liten grunn til å tro at den nye smalgangs-plukktrucken til Aisle Master vil bli noen storselger her til lands, men trucken er likefull et spennende tilskudd i dette markedet. AME-OP, som står for Aisle Master Electric – Order Picker, er tilpasset plukkoperasjoner i lagre der avstanden mellom reolene er ned mot 180 centimeter. Trucken har en løftehøyde på solide 15 meter. Og med mønstret dekk kan den også benyttes utendørs, for eksempel til lasting og lossing – uten at den av den grunn gir seg ut for å være en typisk terrengtruck.

Powered by Labrador CMS