Pehr Oscarson er konsernsjef i Meko.
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Ny Meko-satsing:
- Skal bli nummer én på nytte-kjøretøy
MER TUNGBIL: Nå vil Meko gå tyngre inn i servicemarkedet, selskapet har allerede et 30-talls tungbilverksteder i Norge, men skal øke i alle markedene til selskapet, også i Norge.
Denne artikkelen sto først hos MTs søsterorgan BB24.no
Meko etablerer en egen divisjon for nyttekjøretøy.
Ambisjonen er å ta samme posisjon som konsernet har på personbiler.
- Målet er å nå samme sterke posisjon innen nyttekjøretøy
som for personbiler, hvor Meko i dag er markedsleder, sier Pehr Oscarson, administrerende konsernsjef i Meko.
Nyttekjøretøyer inkluderer i dette sammenhengen varebiler,
pickuper, minibusser og lastebiler.
- Har det som skal til
Oscarson mener Meko vil være en «perfekt partner» i denne delen
av servicemarkedet.
- Vi har både innkjøpskjøpsmakten, logistikken og den tilstedeværelse
som skal til for å være kundenes førstevalg.
Han viser til at Meko i dag har en voksende virksomhet innen
nyttekjøretøy, og nå skal investeringene på dette området skaleres opp.
- Allerede på god vei
Den nye divisjonen skal koordinere og effektivisere
virksomheten i nyttekjøretøy-segmentet, med tilpassing til de lokale markedene.
Til å lede dette har Meko ansatt Nils Hollmann. Han har over
15 års erfaring innen nyttekjøretøy, og har jobbet tett med blant andre Scania
og Volvo.
Hollmann har også fartstid hos Bosch og SKF, hvor han var sentral i
utviklingen og utvidelsen av ettermarkedet for nyttekjøretøy.
- Meko er nummer én i det uavhengige ettermarkedet for
personbiler i Nord-Europa, og nå skal vi bli det samme innen nyttekjøretøy,
sier den nye divisjonslederen.
- Vi er allerede på god vei, har alle forutsetninger på
plass og vil øke tempoet. Jeg ser frem til å ta dette nye steget sammen med
alle eksisterende og nye kunder, sier Nils Hollmann.
Mekos virksomhet i Norge omfatter blant annet Mekonomen, Meca,
Bilxtra samt Sørensen og Balchen.