Årets tungvekter

STILL kunne juble for prisen for årets tunge motvektstruck i klassen over 3,5 tonn. Prisen ble delt ut til RX 60-80. Det som ble utslagsgivende for juryen var at STILL med denne 8-tonneren viste at selv tunge trucker kan være elektriske.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«STILL RX 60-80 viser at trenden mot elektriske trucker nå omsider har kommet til heavy duty-segmentet», heter det blant annet i juryens begrunnelse.

«RX 60-80 ble lansert i april i fjor, og er en kraftfull, men kompakt og smidig truck. Trucken er utviklet for tungt, stort gods, men der energiforbruk, vedlikeholds- og servicekostnader er betraktelig lavere enn for diesel- og LPG-trucker i denne klassen», sto det videre.

Å komme seg opp i førerkabinen er litt av en klatretur, men godt hjulpet av tre store stigtrinn. Det mest i øyenfallende med trucken er det høye setet og en kort lengde på under 3,5 meter. Formen skyldes 80 Volts-batteriet (1240 Ah) som føreren sitter oppå og som sørger for orkesterplass mot omgivelsene.

Svingradiusen på trucken er kun 3 meter, som betyr at man kan bruke trucken i reolganger som er mindre enn fem meter brede. Dette gjør RX 60-80 til en av de mest kompakte truckene i klassen.

Sikkerhet og god sikt ivaretas av store glassflater og slanke søyler.

Gjennom bruk av STILLs «Bue-Q»-energisparemodus bruker trucken 14 prosent mindre energi, noe som tilsvarer en time ekstra i arbeid før det er tid for batteribytte eller lading.

Batteribytte fra siden tar kun tre-fire minutter med bruk av en truck.

Powered by Labrador CMS