Årets interntruck

UniCarriers stakk av med prisen for årets warehousetruck. Juryen valgte å anerkjenne den svenske produsentens idé om å kombinere en skyvemasttruck og en smalgangstruck. Tergo URS imponerte juryen med sin multifunksjonstruck og sitt ergonomifokus.

Publisert Sist oppdatert

«Med Tergo URS har produsenten kombinert fordelene med høy lagertetthet og redusert handling-krav, og setter også en ny standard innen ergonomi», het det blant annet fra juryen.

Tergo URS er basert på UniCarriers Tergo-familie, utviklet ved den svenske fabrikken i Mölnlycke utenfor Göteborg. Trucken, som også fungerer som en smalgangstruck ved behov, kan håndtere last opp til 1500 kg og har en maksimal løftehøyde på drøyt ti meter.

Etter å ha testet trucken, kommer det tydelig til syne at utviklerne har hatt ergonomi, servicetilgjengelighet og TCO (Total Cost of Ownership) i tankene når de har utviklet den nye trucken.

Trucken er utrustet med en individuelt tilpasset førerkabin, og setet har en lang rekke innstillingsmuligheter, også basert på førerens vekt. Førergulvet kan også heves inntil 7 cm.

Via et minihjul på venstre armlene kan alle hydraulikkfunksjoner betjenes med lite slitasje for føreren.

Individuelle innstillinger kan programmeres inn via PIN-kode eller RFID-kort, slik at for eksempel nye truckførere kan starte med litt lavere hastighet frem til de blir «varme i trøya» og bedre kjent på arbeidsplassen.

Designerne har videre fokusert mye på sikkerhet i utviklingen. Blant annet er sikten god, og speil er plassert slik at de fanger opp den skumle blindesonen.

Tergo URS får også skryt for å være veldig smidig, og har den korteste svingradiusen i sin klasse.

 

Ettersom kombitrucken slekter såpass mye på Tergo-familien, vil serviceteknikere raskt kjenne seg igjen når det er tid for service.