Administrerende direktør Geir Hoff (til venstre) og logistikkdirektør Jens Petter Jakobsen i Mekonomen Company Norge.

Mekonomen med gigantsatsing på nytt delelager i Norge

I denne regionen planlegger Mekonomen å investere over en halv milliard i et nytt helautomatisk logistikk-anlegg. - Vi øker konkurransekraften både mot de andre delegrossistene og bilimportørene, sier adm. direktør Geir Hoff i Mekonomen Company Norge.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Totalt investerer vi i overkant av 500 millioner kroner i dette anlegget, sier Geir Hoff til Bilbransje24.

Logistikk 2022

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Lars Erik Matsson Fagernæs, CEO Aviant

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Steffen Larvoll, Nova Retail

Runar Wiksnes, Økonom, Virke

Loek Vredenberg, CTO IBM

Se fullstendig program og kjøp konferansebilett på: www.logistikk2022.no

Han er administrerende direktør i Mekonomen Company i Norge, og med det Mekonomen-konsernets øverste sjef her til lands.

Det nye sentrallageret blir på 25.000 kvm. skal levere reservedeler og tilbehør til verkstedkjedene Meca og Mekonomen.

Anlegget skal bygges i Mjøs-regionen og vil stå ferdig i løpet av 2025.

- Lokaliseringen er ikke endelig besluttet, men valget blir tatt i løpet av noen uker, sier Hoff.

Kan bygge på

- Vi har en opsjon på å kunne utvide lageret med ytterligere 12.000 til 13.000 kvadratmeter hvis vi får et fremtidig behov for det, sier Hoff.

- Er det aktuelt å legge inn lageret til Sørensen og Balchen i det nye anlegget?

- Vi tar høyde for at vi kan håndtere det som er Mekonomen Group i Norge, uten at det er fattet noe beslutning om det.

I dag har Sørensen og Balchen sitt eget lager på Rosenholm sør i Oslo, mens hovedlageret for Meca er på Gjøvik, og Mekonomens lager er i Oslo.

- Lageret på Gjøvik blir lagt ned. Lageret i Oslo har vi ikke avgjort skjebnen til, sier Hoff.

Det nye, store lageret vil ha en automatiseringsgrad som er vesentlig mye høyere enn i dagens to lager.

- Hvor mange ansatte vil det nye lageret få?

- Det er ikke endelig besluttet, så det må vi komme tilbake til, sier Hoff.

Vi øker konkurransekraften både mot de andre delegrossistene og bilimportørene

Geir Hoff

Mer konkurransedyktig

Med det nye lageret i Mjøs-regionen blir Mekonomen-konsernet ifølge Hoff mye mer konkurransedyktige i Norge.

- Vi øker konkurransekraften både mot de andre delegrossistene og bilimportørene, sier han.

Det nye lageret kan lagerføre 100.000 ulike varer. Til sammenlikning er det 50.000 ulike varer i dagens Meca-lager på Gjøvik, og 25.000 hos Mekonomen i Oslo.

- Vi ser et stort potensial i å fortsette å effektivisere våre lager- og distribusjonsprosesser, sier logistikk-direktør Jens Petter Jakobsen i Mekonomen Company.

- Med det nye felles lageret bygger vi for fremtiden og muliggjør storskala-fordeler, sier Jens Petter Jakobsen.

Han er logistikkdirektør i Mekonomen Company Norge.

- Vi ser et stort potensial i å fortsette å effektivisere våre lager- og distribusjonsprosesser samtidig som vi øker tilgjengeligheten for kundene, legger han til.

Verkstedene i Meca- og Mekonomen-kjedene vil i fremtiden får en stor fordel de ikke har i dag.

- Når det nye lageret er operativt vil verkstedene kunne bestille deler til langt ut på ettermiddagen for leveranse neste dag.

- Det styrker vår konkurransekraft i markedet på hvor kjapt vi kan levere i forhold til bestilling, sier Geir Hoff.

Powered by Labrador CMS