LIKE STERK: De elektriske E-VER-maskinene har samme løftekapasitet som sine dieselbrødre, og løfter til og med raskere under transport.
LIKE STERK: De elektriske E-VER-maskinene har samme løftekapasitet som sine dieselbrødre, og løfter til og med raskere under transport.

Hel-elektrisk Konecranes

Konecranes E-VER er et helt nytt medlem i Konecranes Ecolifting-familien, og Konecranes første elektriske løftetruck.

Publisert

Med helelektrisk drivlinje og de nyeste økoeffektive funksjonene innebygd, er denne trucken stillegående, produktiv og har ingen utslipp, opplyser importør N.C. Nielsen.

– Elektrisk drevet løfteteknologi er veletablert hos Konecranes, men nå har vi tenkt nytt og løftet elektrifisering til et enda høyere nivå, sier Lisa Martinsson, senior prosjektlederen som leder bedriftens utviklingsprogram av elektriske løftetrucker i en pressemelding.

Lavere kostnader

Sammenlignet med standard dieselmotorer, kutter Konecranes E-VER energiforbruket generelt og driftskostnader med opptil 70 prosent. Maskinen trenger mindre tid og utgifter for vedlikehold fordi den har konvensjonelle elektriske moduler og få bevegelige deler. Uten varme og med mindre vibrasjon varer komponentene lenger.

Litium-ion-batteriet som driver truckens to motorer er fulladet innen bare 45 minutter. Når trucken bremser, er bremseenergien med å øke batterikapasiteten. Ifølge importøren kan batteriet full-lades minst 3000 ganger.

Oppkoblet

E-VER er også en smart og tilkoblet løftetruck, med systemet TruConnect, som følger med på batteristatus, energiforbruk og energigenerering. På kundeportalen samles og kombineres all denne informasjonen på ett sted, beregner nøkkelparametere for administrasjon og drift, visualiserer data og trender for å overvåke og ha kontroll på truckens yteevne, produktivitet, sikkerhet og påvirkning på miljøet.

– De nye Konecranes E-VER elektriske gaffeltrucker er utstyrt med høymoderne smart og tilkoblet teknologi som vil hjelpe våre kunder med å drastisk redusere sin miljøpåvirkning samtidig som de forbedrer sine resultater, sier Andreas Falk, Senior Vice president hos Konecranes Business Unit Lift Trucks.

– Mange kunder har planer om fullt ut karbonnøytral drift i nær fremtid, og elektrifisering er den mest logiske veien dit. Vi ville komme dem i møte ved å tilby en ideell løsning for deres omgivelse, sier Falk.