SSAB og Scania har inngått en ny intensjonsavtale om avkarbonisert stål. Det er en hovednøkkel i skiftet til et mer bærekraftig transportsystem.

Scania skal lages med «fossilfritt» stål

Scania og SSAB har inngått en intensjonsavtale om avkarbonisering av alle stålleveranser fra SSAB til Scanias kjøretøy i 2030.

Publisert Sist oppdatert
Fossilfritt stål lages med grønn strøm eller hydrogen i stedet for kokskull.

SSAB er Scanias hovedleverandør av stål til alle kjøretøy.  Den nye avtalen, et neste skritt i det langvarige forholdet, sørger for radikalt reduserte klimautslipp.

Målet er å levere 100 prosent avkarboniserte stålprodukter til Scania innen 2030. De første leveransen av SSAB Fossilfritt stål skal starte i 2026, opplyser de to selskapene i en pressemelding.

– Jeg er glad og stolt over at vi har kommet til enighet. Scanias formål er å drive skiftet til et bærekraftig transportsystem. For å nå målet iverksetter vi tiltak i hele verdikjeden sammen med partnere som SSAB, som er i forkant i overgangen til en bærekraftig stålindustri, sier Christian Levin, administrerende direktør i Scania.

Samarbeidet markerer en ambisiøs plan i First Movers Coalition – et globalt initiativ, der Scania og SSAB er medlemmer for å redusere karbonavtrykket i sektorer som er vanskelige å redusere. Gjennom dette partnerskapet har Scania og SSAB forpliktet seg til å bruke sin innkjøpsmakt til å tidlig skape markeder for innovative og rene teknologier.

– Vi ser virkelig frem til å trappe opp leveransene av vårt fossilfrie stål, og dermed bidra til bærekraftige verdikjeder. Fossilfritt stål vil være en gamechanger innen tungtransport. Den har samme høye kvalitet og tekniske egenskaper som tradisjonelt stål. Samtidig som produksjonen er bærekraftig, kan det også resirkuleres på samme måte, sier Martin Lindqvist, administrerende direktør i SSAB.

Scania har skissert en strategi for å betydelig redusere karbonutslippene innenfor fire områder innen 2030: batterier, stål, aluminium og støpejern. De utgjør omtrent 80 prosent av forsyningskjedenes totale utslipp, opplyser Scania i en pressemelding.

SSAB planlegger å begynne levering av fossilfritt stål til markedet i kommersiell skala i 2026. Virksomheten skal være stort sett fossilfri rundt 2030. SSAB Fossilfritt stål produseres ved hjelp av såkalt HYBRIT-teknologi. Da erstattes kokskullet som tradisjonelt brukes til jernmalmbasert stålproduksjon med fossilfri elektrisitet og hydrogen. Biproduktet er vann i stedet for karbondioksid.

Powered by Labrador CMS