Heftige planer og ambisjoner om transport fra Norge og østover i Middelhavet.

Fersk laks til Europa i 30 knops fart

En 90 meter lang katamaran med 55 trailerhengere og 1100 tonn laks kan bli nyeste tilskudd på sjøveis transport av fersk fisk til Europa.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er Green Ship Design som vil frakte norsk laks til det europeiske kontinent på 18 timer.

Idémaker for katamaran-løsningen er Magnar Hellesøy, og som ifølge Finansavisen trenger 300 millioner kroner for å imøtekomme norske lakseeksportørers ønske om rask transport av ferskvare og laks sjøveien til Europa.

18 timer etter lasting skal trekkvogner i Rotterdam trekke hengerne til sluttkunden.

Viktig logistikk-bidrag

– Vi vil gi mer forutsigbare leveranser hele året og fjerne all laksetransport på fjelloverganger. Vi vil også ha mulighet til å levere på lengre avstander uten bruk av fly, sier Magnar Hellesøy, gründer i Green Ship Design, til Finansavisen.

- Med 6-8 båter kan vi ta mesteparten av norsk produksjon, samt at vi kan bidra til å øke produksjonen i Norge, understreker Hellesøy som begynte å tenke på denne typen båt for fem år siden.

Gründeren viser til tidligere forsøk med frakt av laks med to 40 meters katamaraner på 1990-tallet. Skroget skapte imidlertid vibrasjoner som skadet laksen før den nådde supermarkedene i Europa.

Har lisens

Hellesøy har fått lisens fra et katamaranfirma i Bømlo som står bak skroget til turistbåten Brim. Selv vil han produsere skroget i Polen for deretter å utruste den i Norge.

– Prisen blir 41 millioner dollar pr. stykk. Vi arbeider med et konsulentfirma som skal hjelpe oss å hente inn 30 millioner euro til to skip som henter ut laks på ulike steder langs norskekysten, sier Hellesøy til Finansavisen.

Pastor og gründer Magnar Hellesøy bruker Guds frie natur som rekreasjon. Det skal være usagt om det er til fjells han klekker ut logistikk-idéene, som for eksempel å bygge katamaraner for frakt av laks i 30 knops fart. (Foto: privat)

Heftige planer

Katamaranen tilbakelegger de 540 nautiske milene fra Bergen til Rotterdam i en fart på 30 knop. Men det gjenstår fortsatt en del før Hellesøy har de to 90 meter lange og 32 meter brede aluminiums-katamaranene i drift, skriver avisen.

Foreløpig har han på plass to intensjonsavtaler med norske lakseeksportører samt et utleiefirma for trailerhengere.

Planen er å ta med grønnsaker og tulipaner som returlast fra Rotterdam.

Hellesøy har også ambisjoner om transport østover i Middelhavet.

Hellesøy har inngått intensjonsavtale med lakseeksportør Sekkingstad som har et årlig salg på 50.000 tonn laks og torsk.

Powered by Labrador CMS