UNNSKYLD MEG: Midt under fotoshooten med Niels (til venstre) og Henrik Bjønness kommer «Head of the lab» i Startup­Lab i Forskningsparken, Lauga Oskarsdottir forbi og bare MÅ kjøpe en smoothie fra skapet til S:mart.

Smart mat, smart logistikk

MAT MÅ MAN HA: Den lille startupen S:mart fyller kjøleskapet på arbeidsplassen ved hjelp av egen teknologi, maskinlæring og smart transportstyring fra en annen norsk startup.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

GRUNDER-FETTER1: Niels Bjønness.

Om du sitter på kontor, jobber ute i lageret eller haster inn og ut av distribusjonsbilen med paller, trenger du i løpet av arbeidsdagen påfyll av næring. Ofte trengs et lite, helst sunt mellommåltid, også utenfor lunsjtid.

Det behovet har gründerne i S:mart sett og gjort noe med. Konseptet er egentlig enkelt. S:mart setter opp et kjøleskap hvor det måtte være, fyller ukentlig på med sunne matvarer og de ansatte kjøper produkter fra kjøleskapet via en app.

- Vi opererer ikke bare med «last mile», men med «last steps», sier Niels Bjønness, en av grunnleggerne og en av dagens fire ansatte i S:mart.

GRUNDER-FETTER 2: Henrik Bjønness.

Han beskriver S:mart som en appstyrt minikiosk eller minikantine på 60x60 cm som kun krever en stikkontakt for å fungere. Målet er å kunne tilby ansatte lett tilgjengelig, sunn og rimelig mat inne på arbeidsplassen. Da får de ansatte energi, uten å bruke lang tid på en tur ut for å kjøpe mat som ikke nødvendigvis er så sunn. Konseptet har appellert til arbeidsplasser både i sentrum av Oslo og lenger ut periferien.

- Kunder som har Kiwi i kjelleren og kaffebar på taket synes det er like interessant med S:mart som de som ligger langt unna nærmeste butikk eller kiosk, sier Bjønness.

Kjøleskapene S:mart bruker, er miljøvennlige og energieffektive, men strengt tatt ikke veldig teknologisk smarte i seg selv.

- Vi fokuserer mer på teknologien bak sceneteppet, heller enn å ha masse tech i skapet. Vi har ikke RFID og bildescanning, det er for dyrt. Vi er opptatt av innovasjon, ja, men vi er også opptatt av å være bærekraftige, både miljømessig og økonomisk. Vi vil legge til rette for RFID-merkede produkter, men som en såpass liten aktør med lavmarginprodukter, er det viktig å gjøre det kostnadseffektivt. Vi vil ikke ta det i bruk før det er regningssvarende, sier Bjønness.

Forbrukeropplevelsen er viktig

For kjøleskapet er i utgangspunktet bare et kjøleskap. Fram til nå har det også vært helt åpent, men fra andre halvår vil de levers med en appstyrt, automatisk lås.

LITE MEN EFFEKTIVT: I Maridalsveien har S:mart et lite lager med modulbasert kjølelager. Herfra forsynes alle kjøleskapene i Stor-Oslo.

- Vi er opptatt av lønnsom drift, og har mer svinn enn det som er normalt innen retail. Da er det ønskelig å utvikle oss for å bli mer lønnsomme, og det innebærer å sette på lås. Det sier seg selv at vi har mye høyere varesvinn enn Narvesen, men vi har også mye lavere kostnader. Vi eier hardwaren, vi eier produktene og vi tar alt av svinnrisiko, forklarer han.

Første måned gratis

Forretningsmodellen fungerer slik at en arbeidsgiver, eller utleier, betaler en månedlig sum for å ha kjøleskapet hos seg. Til gjengjeld kan arbeidsgiveren tilby sine ansatte sunne mellommåltider til dagligvarepris svært lett tilgjengelig. Som med mange andre avhengighetsskapende produkter, tilbyr S:mart den første måneden som en gratis test.

- Vi har svært høy konverteringsgrad etter testing, forklarer Niels Bjønness.

I skrivende stund har S:mart drøyt 60 kjøleskap plassert ute hos rundt 50 betalende bedriftskunder i Oslo-området. Det er litt for lite til å kunne gå i pluss foreløpig, men man er på god vei.

- Vi er på god vei mot 100 skap, og med dagens kostnadsbase vil vi gå i pluss når vi når mellom 125 og 150 skap, forteller Henrik Bjønness. Han er medgründer og Niels Bjønness’ fetter.

Tilpasset innhold

Kjøleskapene har et standardsortiment, men med egenutviklet programvare tilpasses innholdet i hvert enkelt kjøleskap etter hvert.

- Vi har oversikt over hva som blir kjøpt, og så gjør maskinlæring at hver enkelt kunde etter hvert får tilpassede leveringer, forklarer Niels.

Utvalget i kjøleskapene skal bestå av sunne matalternativer, og gjerne også fra lokale produsenter.

- Der vi kan, kjøper vi direkte fra produsent, men er også nødt til å kjøpe fra grossist. Hver 12. uke har vi vareråd der vi avgjør hvilke produkter som går ut av sortimentet og hvilke nye produkter vi vil ha inn, forteller Niels.

Teknologi-hjelp fra nabokontoret

S:mart bruker Zendera, som også holder til i StartUp Lab til sin transportstyring. Her ved Edvard Nore (til venstre) og Kim Iversen.

På programvaresiden har S:mart fått hjelp av et annet oppstartsselskap, Zendera. Begge selskapene holder til i StartupLab i Forskningsparken på Blindern i Oslo, og har således et tett samarbeid. Zendera leverer et smart og automatisert transportstyringssystem, som sikrer at S:mart distribuerer med de smarteste rutene og god fyllingsgrad. Samtidig rapporterer systemet tilbake til S:mart om status i kjøleskapene.

- Å lage den teknologien som Zendera har selv, var aldri aktuelt. Det er et helt eget ballgame. Brukergrensesnittet er enkelt og fint og sørger ikke minst for dokumentasjon, forklarer Henrik.

Distribusjonen er det Modulstystem Transport som står for, et selskap som satser på kvalitet og service innenfor leveringer. Og det leverer de til S:mart. For sjåførene kan ikke bare sette fra seg en kasse eller to med matvarer i resepsjonen hos kundene.

- Sjåførene deres blir nærmest assisterende butikksjefer. De tar bilde av skapet når de ankommer, fyller på varer og fjerner varer som går ut på dato, rengjør og rydder i skapet før de tar bilde etterpå. Det gir kvalitetssikring for oss som er opptatte av detaljer, sier Henrik.

- For oss har det vært naturlig å ikke bruke de største partnerne på transportsiden. De må være villige til å ta på seg de ekstra oppgavene, og det gjør Modulsystem, sier Henrik.

I dagens system leverer Modulsystem Transport én gang i uken per kjøleskap.

- Vi prøver heller å sette opp et skap til hos kundene fremfor å kjøre flere ganger. Distribusjonen er dyrere enn skapet, sier Henrik.

Foreløpig har S:mart begrenset sitt geografiske virke til rundt 30 minutters kjøring fra sitt lille lager i Falcken- bygget i Maridalsveien ved Ring 3. I 2020 er planen å vokse videre i Stor-Oslo, men neste år er målet å utvide konseptet til flere byer, både i Norge og i utlandet.

Powered by Labrador CMS