Jungheinrich oppgraderer sine motvektstrucker, både med tre og fire hjul.

Ny generasjon fra Jungheinrich

Nylansering av 3- og 4-hjuls motvektstrucker fra Jungheinrich.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mandag rullet den første trucken i den nye generasjonen motvektstrucker av samlebåndet ved Jungheinrich-fabrikken i Moosburg, Tyskland.

Gaffeltruckene har blitt grundig optimalisert på områdene hydraulikk, sikkerhet og programvare. Dette gjelder totalt tolv ulike truckmodeller. Tre- og firehjulstruckene kan transportere last på mellom 1300 og 2000 kilo i høyder opptil sju meter. Med en toppfart på 17 km/t får truckene jobben gjort både innendørs og utendørs.

Bedre hydraulikk

En av forbedringene er økt hydraulikkytelse på inntil 20 prosent. Det påvirker kapasiteten positivt. Produsentens egne tester viser for eksempel at 4-hjulstrucken EFG 320 kunne håndtere fem tonn mer i timen. Den nye hydraulikken gir også økt effektivitet og ytelse når du arbeider med tilleggsutstyr som teleskopgafler, roterende aggregater eller klemaggregater. Samtidig har energiforbruket per håndterte pall blitt redusert med inntil ti prosent, opplyser Jungheinrich.

- Gjennom de nye forbedringene gjør truckene en enda bedre jobb med å dekke behovene til våre kunder for å oppnå en mer effektiv og bærekraftig internlogistikk, sier Thomas Angstenberger, produktsjef for motvektstrucker i Jungheinrich.

Sikrere

Gjennom oppgraderingen øker Jungheinrich også sikkerheten til motvektstruckene i bruk. En ny styringsprogramvare overvåker permanent kjøre-, arbeids-, hydraulikk- og styrefunksjoner. Dette forbedrer sikkerheten, gir færre ulykker og økt produktivitet når truckene er i bruk. I tillegg til den nye programvaren, bidrar også Jungheinrich sine egenutviklede assistentsystemer og standard sikkerhetsfunksjoner, som for eksempel en automatisk parkeringsbrems, til den økte sikkerheten.

Truckene er utstyrt med topp moderne trefasede motorer og Jungheinrich sitt energisparende PureEnergy- teknologikonsept. Begge deler gjør dem svært effektive. I tillegg er de utstyrt med moderne litiumionteknologi, som gjør det enkelt å pauselade og gir mulighet for drift over flere skift.

- Levetiden til litiumionbatterier er tre ganger så lang som tradisjonelle energilagringssystemer. Vi forventer at mange av våre kunder velger litiumionteknologien vår og har justert monteringsprosessene i Moosburg deretter. Litiumionbatterier gir mange fordeler i den daglige driften sammenlignet med blysyrebatterier – for eksempel mindre vedlikehold, sier Thomas Angstenberger.

Mer komfort

De nye truckene gir også en bedre arbeidsplass for føreren. Både høyde og vinkel på rattstammen og betjeningsenhetene kan justeres individuelt for å gjøre arbeidsplassen mer ergonomisk. Truckføreren har god sikt gjennom masten og på den måten alltid full kontroll på lasten.

Hovedforskjellen mellom 3- og 4-hjulstruckene ligger i konfigurasjonen styresystemet: Mens trehjulstruckene har et dobbelthjul bak som gjør dem lett å manøvrere, har firehjulstruckene en høyt opphengt bakaksel som sikrer god stabilitet på ujevne underlag og ved kjøring over hull.

Powered by Labrador CMS