FORNØYD: – Vi er glade for at dette viktige og gryteklare prosjektet endelig kommer i gang. Det er helt nødvendig for både norsk samferdsel og for næringslivet, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke. Foto: NLF/Arkiv

NLF feirer - men minner om at tunnel bare er halve jobben

Dagen før NLF skulle aksjonere, lovet samferdselsministeren at bygging av nytt løp i Oslofjordtunnelen skal starte opp i 2024. – Vi skal aksjonere som planlagt for kun halve jobben er gjort, sier NLFs regionsjef J. Kristian Bjerke. 

Publisert Sist oppdatert

I dag, tirsdag 29. august, skal NLF, Røyken næringspark, Asker Næringsforening og Drammen Næringsforening aksjonere med lastebilkonvoi for ny Oslofjordforbindelse.

Dagen før aksjonen fikk de godt nytt. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lovet midler i neste års statsbudsjett til å igangsette bygging av nytt løp i Oslofjordtunnelen mellom Drøbak og Hurum.  Spaden skal i jorda i 2024. Den totale prislappen er 6,5 milliarder kroner. Dermed kom Nygård aksjonistene litt i forkjøpet.

Men ikke helt, for NLF mener at en tunnel bare er halve jobben med å styrke forbindelsen mellom øst- og vest-siden av Oslofjorden.

Det trengs mer enn tunnel

– Vi er glade for at dette viktige og gryteklare prosjektet endelig kommer i gang. Det er helt nødvendig for både norsk samferdsel og for næringslivet. I tillegg er det viktig med tanke på sikkerheten til våre medarbeidere og til trafikantene som ferdes der, sier NLFs regionsjef, J. Kristian Bjerke. 

Samtidig understreker han at et nytt løp i Oslofjordtunnelen bare er halve jobben for fullføringen av en ny Oslofjordforbindelse, som NLF i så lang tid har kjempet for. 

– Vi skal derfor aksjonere som planlagt, for nå er det viktig at regjeringen også tar tak i E134 Dagslett-E18. Samtidig blir det en feiring av de 6,5 milliardene som er lovet til nytt løp i Oslofjordtunnelen. Vi gleder oss til arbeidet starter og i kommende aksjon skal det også feires. Vi skal kjøpe inn kake og det skal i tillegg kjøres med flagg, forteller Bjerke.

Roser regjeringen

Dette betyr at regjeringen så langt har lovet penger til Oslofjordforbindelsen som var høyest prioritert av Statens Vegvesen og Sørfoldtunnellene i Nordland som var den tredje høyeste prioriterte strekningen. I tillegg til disse strekningene har Statens Vegvesen lagt frem E134 Røldal-Seljestad som nummer to og E16 Hylland-Slæen som nummer fire i den prioriterte lista over gryteklare prosjekter. 

– Jeg vil gi skryt til regjeringen som viser at de vil satse på trygge og fremkommelige veier. Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser handlekraft og at de forstår hvor viktig infrastruktur er for verdiskapning i hele Norge. Vi håper dette samtidig betyr at de to siste prosjektene øverst på prioriteringslisten til SVV (E16 Arna – Stanghelle og E39 Ådland – Svegatjørn) også iverksettes. Det er helt nødvendig med tryggere veier også på Vestlandet i 2024, sier viseadministrerende direktør i NLF, Jan-Terje Mentzoni.

Powered by Labrador CMS