UTVENDIG: Iveco S-Way har fått nye deksler som forbedrer luftflyten rundt førerhuset.

Iveco S-Way oppgradert

FORBEDRET: Det er ikke gått mer enn to år siden Iveco lanserte S-Way, men allerede nå kommer den første oppdateringen av bilen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EN VENN: Ved hjelp av Alexa og det nye sjåførsamfunnet kan føreren kommunisere med andre sjåfører i nærheten eller langs ruten.

Kostnadsbildet for å eie og drifte en lastebil har de siste årene blitt viktigere og viktigere, samtidig som marginene for mange stadig har krympet. Når drivstoff står for rundt en tredjedel av kostnadene til en lastebil synes selv små drivstoffreduksjoner på bunnlinjen. Nå har Iveco økt ytelsen og redusert forbruket med inntil 3% på motorene sine ved å øke kompresjonen og en ny styring av forbrenningen. I tillegg utvides Cursor 13-serien med to nye varianter, 490 hk og 530 hk motorer. Spesielt for biler som går i langtransport kan 13-liters motoren nå leveres med nye effektive bakaksler med en raskere utveksling 2,31:1 noe som gjør at motoren kan arbeide på lavere turtall.

Andre drivstoffreduserende detaljer er ECO-modus på klimaanlegget som eliminerer unødvendig energiforbruk. I tillegg et nytt deksel på A-stolpen som forbedrer luftflyten rundt førerhytta. Alle motorene tilfredsstiller Euro VI/E og er typegodkjente for 100% annengrads biodiesel.

Oppkoblet

TEKNIKK: Det er satset stort på kommunikasjon i S-Way og nær 4 av 5 velger å abonnere på tjenestene som er tilgjengelige.

Under introduksjonen av S-Way var en av de store nyhetene at bilene var oppkoblet og kunne oppdateres over nettet. Dette har vært populært blant kundene og nesten 4 av 5 kunder har valgt å abonnere på telematikk tjenestene.

Den digitale opplevelsen forbedrer dermed Iveco ytterligere i likhet med varebilen Daily, får også S-Way den stemmestyrte assistenten Alexa som sammen med Iveco Driver Pal skal forandre hverdagen til sjåføren. Ved hjelp av stemmestyring kan sjåføren kommunisere med kjøretøyet, ulike kontrollsystemer, Iveco Control Room som kan hjelpe ved problemer og alle flåtestyringsfunksjoner.

For alle som savner den gamle CB-radioen så er den nå tilbake i en moderne online versjon ved hjelp av et sjåførsamfunn som ifølge Iveco skal være merkeuavhengig. Her kan sjåføren kommunisere med andre sjåfører i nærheten, eller som kjører langs den samme ruten som føreren er på vei.

En siste nyhet som kan aktiveres gjennom førervennen er Iveco Top Care, her kan nærmeste verksted varsles ved problemer, og disse kan begynne prosessen med å løse problemet. Dersom bilen ikke er tilbake på veien innen seks timer vil en sjåførpakke som innbefatter fri transport av sjåføren, overnatting og om nødvendig medisinsk assistanse utløses.

Alternative drivlinjer

Biler som benytter CNG eller LNG har fått nye smarte løsninger for å redusere forbruket. Kompressoren har fått clutch og servopumpen har variable flyt for å forbedre drivstoffeffektiviteten. I tillegg har de også, der de deler komponenter med dieselversjonene, fått de samme motorforbedringene.

Powered by Labrador CMS