Tollpost-kulturen er drivkraften

- Uten Tollpost har vi hatt et strategisk problem, sier PostNord-sjef Håkan Ericsson til Mtlogistikk.

Publisert Sist oppdatert

Vi møtte han på Kielfergen og Futurumkonferansen denne uken.

Verdensledende

Ericsson som nå har vært konsernsjef og adm. direktør i den nordiske logistikkgiganten i et halvt år har målsetting om å bli verdensledende innen logistikk.

– Det har vært en reise på en konkurranseutsatt vei siden det daværende Posten Sverige kjøpte seg inn som deleier (50%) i Tollpost Globe for 10 år siden . Men med Robin Olsen i konsernledelsen og Tollposts kompetanse har den norske virksomheten ledet an i PostNords integreringsprosess, understreker Ericsson.

Han forteller også at dagens PostNord Logistics skifter navn til PostNord AS om en måneds tid.

10 prosent vekst

– Vi har hatt en solid logistikkvekst. Fjorårets omsetningsøkning på 14% kom som følge av blant annet kompletterende oppkjøp og dels gjennom organisk vekst. Omsetningen har nå passert 40 milliarder kroner, sier konsernsjefen.

Han forteller at netthandelsegmentet har hatt en kraftig vekst, og at selskapets e-handelsatsing vil representere en årlig vekst på 5%-10%.

Innovative løsninger

– PostNord tar mål av seg å drive utviklingen av innovative løsninger i det nordiske markedet, både når det gjelder fysisk distribusjon og kvalifiserte integrasjonsløsninger. Men vi skal være førstevalget for både bedrifter og privatpersoner i det nordiske e-handelsmarkedet.

- Vi er ett

Ericsson understreker betydningen av selskapets ansatte.

– Medarbeiderne er det viktigste vi har i en tjenestebedrift. Vi er ett PostNord. Hvis vi jobber som et team, med tydelige og felles mål og går i samme retning blir vi Nordens ledende, om ikke verdensledende logistikkaktør, sier Ericsson.

Han viser til følgende strategi og prioriteringer i PostNord: Sikre lønnsomhet innen Mail & Communication, PostNord Logistics, den ledende e-handelsaktøren, utvikling innen servicelogistikk, økt konkurransekraft, vinnende kultur.

1,6 milliarder

PostNord Logistics ble skapt av fusjoner mellom gründerbedrifter og de danske og svenske postselskapene.  PostNord Logistics er et av fire selskaper i PostNord-konsernet. Konsernets logistikkvirksomhet besto tidligere av 16 selskaper i Norden. I 2013 ble denne delen samlet under en felles merkevare, med navnet PostNord Logistics som har terminaler i Tyskland, i tillegg til over 5000 servicepunkter og 120 terminaler rundt om i Norden. Virksomheten har 8000 ansatte, hvorav 4550 er sjåfører. Hver dag transporterer de et samlet volum på 500.000 pakker og 35.000 paller. PostNord Logistics omsatte for 1,6 milliarder svenske kroner i 2013.