– Lytt til faginstansene, Solvik-Olsen

Speditørenes talsmann Ole Andreas Hagen roper et varsku til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om å lytte til fagetatene.

Publisert Sist oppdatert

Hagen er svært bekymret over utviklingen på Alnabru og over samferdselsministerens planer for beredskapssenter på Norges største og viktigste logistikknav.

Til tross for advarselen fra transport- og logistikkbransjen mener samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at det er plass til både beredskapssenter og fornyelse av Alnabru med doblet kapasitet på 34.000 m2.

Ikke forenelig

Det har styrelederen i NHO Logistikk og Transport liten tro på.

– Her blir arealene spist opp av beredskapsplanene. Fem dekar i utgangspunktet er nidoblet til 45 dekar på tre år. En utvikling av kapasiteten på Alnabru er ikke forenelig med et beredskapssenter. Det vil stå i veien for målet om mer gods fra vei til bane, understreker Hagen.

Sentral rolle

Hagen er også kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord Logistics. Nylig fikk han ansvaret for å utvikle selskapets finske virksomheter innen 3PL, InNight og E-handel.

– Det er både krevende og spennende å utvikle en finsk logistikkvirksomhet. Finnene ser ikke mot Norden. De har et helt annet perspektiv og ser sør- og østover, sier Hagen.

Han har vært med i ledergruppen som har utviklet den nye merkevaren, PostNord.

Posisjonering

– Vi er ferdig med overgangen. Nå skal vi bygge og posisjonere oss internt og eksternt. Det som er ekstra gledelig er at store deler av Tollpost Globe-verdiene er tatt med i de nordiske løsningene. Ikke bare når det gjelder produksjon og IT, men også kunder og marked, understreker Hagen.

Han legger ikke skjul på at et har vært en kraftanstrengelse å samle ulike varemerker og bedriftskulturer til et nordisk fellesskap.

– Det er imidlertid kundene og markedet som driver oss. Vi er kundens partner og forlengede arm i Norden, sier Hagen.