Carlsberg kjøper kinesisk

Carlsberg har kjøpt Chongqing Beer Group for 1,58 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

 Ifølge en børsmelding fra verdens fjerde største bryggeribedrift omfatter kjøpet av den kinesiske øl-gruppen åtte bryggeri i tre kinesiske provinser. Tre av bryggeriene ligger i Jiangsu, tre i Anhui og to i Zheijiang.

Carlsberg Group er det største bryggerikonsernet i Nord- og Øst-Europa, og fjerde størst i verden.

Eier Ringnes

Carlsberg eier også Ringnes, Norges største bryggeri som distribuerer 370 millioner liter årlig og er markedsleder for over 50 velkjente produkter. Selskapet har over 50% markedsandel på øl, 30% brus og 65% på vann. Det innebærer 300.000 leveranser på 500.000 paller til 17.000 leveringssteder. 50% av leveransene er til uteliv, kiosker og bensinstasjoner. I tillegg hentes det inn ca. 70% tomgods.

Omstillinger

For å styrke konkurranseevnen gjør Ringnes nå store investeringer i produksjonen. Dette innebærer blant annet overgang fra ombruksflasker til gjenvinningsflasker på alle vann- og brusprodukter.

I dag blir en tredjedel av Ringnes-produktene tappet på gjenvinnbar emballasje, men i løpet av 2015 vil dette omfatte alle produkter. Overgangen vil skje gradvis, med oppstart vinteren 2014.

Omleggingen er en del av selskapets posisjonering i et marked som er i stor endring, og der konkurransen blir stadig sterkere.

Betydelig distribusjon

Ringnes har en betydelig distribusjon og transport av egne produkter, både gjennom egen transport og bruk av underleverandører.Selskapet går vi over til engangsplastflasker for brus i løpet av 2015. Ringnes investerer totalt nærmere 400 millioner kroner i nytt lager og nye produksjonslinjer på Gjelleråsen og i Farrisfabrikken. All brusproduksjon flyttes til Gjelleråsen innen 2015.

Powered by Labrador CMS