Robins nye stoppested

Robin Olsen har nådd et nytt reisemål. Denne gangen PostNord Logistics AS, et av Nordens mektigste logistikkselskap.

Publisert Sist oppdatert

 

1. januar 2014 er Tollpost Globe en saga blott.

På en presselunsj fredag innrømmet selskapets adm. direktør, Robin Olsen, at han har vært med på en fantastisk reise siden han startet i Tollpost Globe i 1997.

Fire milliarder

Selskapet er på god vei til å passere fire milliarder kroner i årlig omsetning når Tollpost skifter ham og samles under merkenavnet PostNord Logistics AS, sammen med Eek Transport, Harlem Transport, Byrknes Auto og Mereco.

Endringen til varemerket har skjedd etappevis. Sverige, Danmark, Finland og Tyskland er ferdig re-brandet, mens Norge er ferdig ca. mars 2014.

- Varemerkebytte er et signal om at vi ønsker å være førstevalget som logistikkpartner i Norden, sier Olsen.

PostNord er med sine 40.000 ansatte en av de største arbeidsgiverne i Norden med ca. 39 milliarder svenske kroner i årlig omsetning. PostNord Logistics har 13,4 milliarder svenske kroner i omsetning og 8000 medarbeidere. Daglig når selskapet ut til 25 millioner innbyggere og 2 millioner bedrifter. 100 millioner pakker og 3 millioner paller leveres årlig.

Færre og større

Robin Olsen forteller at selskapets fremtidige infrastruktur blir preget av færre og større terminaler, noe som forbedrer både ruteplan, effektivitet og kvalitet.

Ny terminal i Skei står klar 1. juni neste år, og som erstatter dagens avdelinger i Førde, Stryn og Sogndal.

1.juli 2014 står en 10.000 m2 stor terminal med sorteringsanlegg på Langhus i Ski. Den erstatter dagens avdelinger i Østfold, Kolbotn og Berger.

– Dette er en terminal for omlasting av stykkgods, InNight og partifrakt med daglige direktetrafikker til de fleste av våre øvrige avdelinger. Et godt alternativ for kunder lokalisert sør for Oslo og en avlastning for terminal på Alfaset.

Termoterminal

På Berger utvikles en større termoterminal med effektiv terminalhåndtering av dagligvare (1000 m2) og fisk (3500 m2). Innhenting, sortering og utkjøring av dagligvare på Østlandet kombineres med rikstransporter på bil og bane med termomateriell. Her sorteres også fisk fra bil og bane med termomateriell til utenlandske termotransportører.

– Dette muliggjør kombinasjon av materiell og biler innen termotransport mellom Byrknes Auto, Harlem transport og Tollpost Termo/Solution, forteller Olsen.

I oktober ble fremføringen av gods til Nord-Norge endret, da Tollpost-skipet Tege ble avviklet. Nå er det daglig godsfremføring med bane til Fauske (Nordlandsbanen), Narvik (Are) og Gällevare/Kiruna(Are) og videre transport med semi- og containerbil.