Terminaloperatøren holder stand

Stein Vikor og Maritime Truck holder stand på Oslo Havn. Og naboforholdet er bedre en noensinne.

Publisert Sist oppdatert

Etter ca. 50 års drift har Maritime Truck utviklet seg fra å være en liten og ambisiøs bedrift, til å bli ledende innen utleiedistribusjon av gaffeltrucker og terminaltraktorer i og rundt Oslo.

– Vi har vært sterkt tilstede siden oppstarten med blant annet ansvar for trekking av containere for Oslo Container Terminal (OCT), forteller gründer og innehaver av Maritime Truck, Stein Vikor, til Mtlogistikk.

Gode naboer

Nylig mottok selskapet seks nye miljøvennlige Terberg TT 222 4x2 terminaltraktorer. Dette er trucker og terminaltraktorer med miljøvennlige og støysvake Mercedes-motorer, utstyrt med AdBlue-teknologi. Maritime Truck har nå ni Terberg terminaltraktorer til trailer- og containerhåndteringen i Oslo Havn.

– Og det skal bli flere, sier Vikor, som etter hvert har opparbeidet et godt forhold til nabolaget til containerterminalen.

Han understreker at det nå tas sterke hensyn til miljøet og nærheten til boligområdet. En vesentlig del av selskapets virksomhet foregår på Ormsund-kaien. Vikor forteller at havnevesenet har fått flere positive tilbakemeldinger fra naboer til havnen om at støyen fra containerhåndteringen er redusert betraktelig.

Maritime Truck lever av å leie ut maskiner og sjåfører.

I begynnelsen utgjorde utleien 2,5 – 5 tonns gaffeltrucker  med sjåfører.

- I dag er terminaltraktorer den vesentlige inntektskilden, forteller Vikor som har vært innehaver av Maritime Truck siden 1980.

10.000 containere

Maritime Truck står i dag for den samlede håndtering av containere til og fra Oslo Container Terminal, en oppgave selskapet overtok 1. januar etter tre måneders prøvetid.

Avtalen med OCT innebærer lossing og lasting av fem-syv RoRo-skip på ruten Oslo-Hamburg-Rotterdam hver uke. Det tilsvarer flytting av 10.000 containere i måneden.

Overtok

Stein Vikor overtok Maritime Truck i 1975, hvor han fem år etter kjøpte firmaets første (brukte) terminaltraktor. Han leide først ut terminaltraktoren og en sjåfør ut til et stort lokalt rederi. Det gode forholdet resulterte i utvidelse av samarbeidet med utleie av tre terminaltraktorer.

 

Vrient

- I 2000 fikk jeg en stor ordre med å laste og losse alle RoRo-skip for daværende DFDS Tor Line. Dårlig økonomi gjorde imidlertid at rederiet flyttet terminalen til Brevik havn. Kontrakten med oss ble dermed oppsagt med en måneds varsel. Jeg sto tilbake med 10 terminaltraktorer og 10-12 mann det ikke lenger var bruk for. Det lyktes å komme helskinnet gjennom den vanskelige perioden. Jeg fikk erstatning etter oppsigelsen og skiltes i fordragelighet med DFDS Tor Line. Selv om mitt engasjement utgjorde ca. 70% av omsetningen, klarte jeg å skaffe så mange vikarjobber med trailerhåndtering at vi unngikk oppsigelser av folk og salg av maskiner, forteller Stein Vikor.