Nå gir vi deg daglige logistikk-nyheter

Ventetiden er endelig over! Under Logistikkforeningens årskonferanse lanserte Moderne Transport sin nye nettside.

Publisert Sist oppdatert

Ambisjonene om å lansere en egen nettside med daglige nyheter har vært der i årevis, men det har også vissheten om at det vil kreve store redaksjonelle ressurser. De siste par årene har derfor moderforlaget Bjørgu gradvis vokst. Nøkkelpersonell er hentet inn, de fleste med erfaring fra hektiske nettmedier. 

To av nøkkelpersonene er forlagsredaktør Thomas Witsø-Bjølmer og nettansvarlig Øyvind Ludt. Førstnevnte begynte sin journalistkarriere i Bjørgu og Moderne Transport på begynnelsen av 1990-tallet, før ferden bar videre til dagspressen i Akersgata. Da forlaget hentet ham tilbake, var han redaktør i Nettavisen. 

En av de første tingene han måtte prioritere, var å hente inn en «nettmann» som kunne drive prosjektet videre. Valget falt på Nettavisen-kollega Øyvind Ludt. Det siste året har arbeidsoppgavene for radarparet hovedsakelig dreid seg om forlagets internettsatsing.

Fredag ble MTlogistikk lansert under Årskonferansen til Logistikkforeningen på Kielfergen M/S Color Magic. Du finner selvsagt også Moderne Transport på Facebook og LinkedIn.

Nettdebut ifjor sommer

15. august ifjor gikk forlagets første nyhetsside «live». AT.no er en forlenget arm av Anlegg&Transport, et fagtidsskrift for maskin-og transportteknikk.

- Det gleder oss å se at denne siden har vært en stor suksess. Tilbakemeldingene fra så vel lesere som annonsører har vært gode. Vi ser også at vi har fått et godt fotfeste hos nye lesergrupper som ikke har hatt noe forhold til bladet, sier Witsø-Bjølmer. Forlagsredaktøren legger ikke skjul på at det også har sine fordeler å lansere nettside nummer to en tid etterpå.

- Rent økonomisk for forlaget hadde vi naturligvis tjent på å gå «live» med begge nettsidene samtidig, men vi mente det var riktig å utvikle forlaget gradvis. Å gå fra trykt til digitalt medium er en stor omstilling, uten tvil den største i Moderne Transports 45-årige historie. Med et drøyt halvår med nettjobbing har vi fått luket ut «barnesykdommene». Journalistene i forlaget, som i stor grad jobber på tvers av bladene, har også blitt vant til nettpublisering, sier Witsø-Bjølmer.

Må utvikle bladet

Med daglige nyhetsoppdateringer på nett, melder spørsmålet seg: Hvordan skal det gå med bladet?

- Foreløpig er vi ikke bekymret. På lengre sikt er det likevel ikke tvil om at digitale medier vil ta markedsandeler. Hvem hadde hørt om nettbrett for fem år siden? Og hvem hadde for bare få år siden trodd at mobiltelefonen skulle fortrenge radio, tv og aviser som viktigste nyhetskilde? Trendene endres raskt, men også de nærmeste årene vil print ha en viktig plass, sier Glenn Lund, redaktør i Moderne Transport og mtlogistikk.no.

- Det som blir viktig er å skape en relasjon til leserne, uavhengig av plattform. Å utelukkende tenke på å overføre lesere fra trykt medium til nett blir alt for defensivt. Suksessformelen blir å utvikle bladet samtidig som vi fôrer logistikkinteresserte med siste nytt fra inn- og utland gjennom mtlogistikk.no. Ambisjonen er at våre lesere daglig sjekker nyheter på nettsiden, samtidig som de gleder seg til å få nyeste utgave av Moderne Transport i postkassa, sier Lund.

- Bladet må derfor skille seg fra nett. Hvis vi ukritisk publiserer alt vi skriver på begge plattformer vil vi gravlegge bladet innen fem år, men dersom vi klarer å gi bladet nytt og eksklusivt innhold er det liv laga i mange år fremover. Forhåpningene våre er jo nettopp at vi gjennom nettsiden klarer å nå lesere som ikke kjenner til bladet fra før, for slik å kunne trekke til oss nye abonnenter, fastslår Lund.

- I dag har vi ca. 7500 abonnenter på bladet. Gjennom redaksjonelle og markedsmessige tiltak er jeg skuffet om ikke vi har passert 10.000 om fem år, avrunder en offensiv redaktør.