Logistikkfilosofi som funker

– Subsea 7 har en klar filosofi om at logistikken skal være minst mulig synlig.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det sier Vidar Løining, SCM Chartering & Logistic Manager Norway til Mtlogistikk.

Subsea 7 er en global leder innen SURF segmentet(Subsea Umbilical, Riser, Flowline).

Oppbygging

Løining har ledet Chartering & Logistics-avdelingen i selskapet de siste 15 årene. Han har vært sentral i oppbyggingen av logistikkavdelingen på i underkant av 40 medarbeidere.

Antallet ansatte varierer med de forskjellige typer prosjekter. Det leies inn logistikk-koordinatorer for å klare toppene.

Globalt

- Vi har i overkant av 40 offshore installasjonsfartøyer som opererer globalt, og hvor ca. 15 opererer i Nordsjøen til enhver tid. Vi har vår hovedbase i Dusavik utenfor Stavanger, men opererer fra alle offshorebaser i Norge. I tillegg henter vi fabrikkert utstyr fra leverandører langs hele kysten, sier Løining.

Høye logistikk-krav

Han forteller at oppdragene setter høye krav til logistikk-kjeden.

- Supply Chain står for nærmere 70% av kontraktverdien. Min filosofi er at logistikken i prosjektene skal være minst mulig synlig og at logistikkoppgavene skal skje uten for mye «støy», i en ellers hektisk prosjekthverdag. Dette klarer vi å få til med selvstendige, dedikerte medarbeidere, samtidig som vi har et profesjonelt støtteapparat i ryggen, sier Løining.

Full kontroll

Hovedbasen i Dusavik består av lager og verksted. Lageret er et sentralt varemottak hvor utstyret pakkes og klargjøres før varene sendes videre i containere til mobiliseringsbasen.

- På denne måten klarer vi å ha full kontroll på alt utstyret som skal om bord i våre båter, samtidig som vi får kontrollert løftesertifikater og datablader før mobilisering. En av fordelene med å jobbe som logistikk-koordinator i Subsea 7-prosjektene er at vi får muligheten til å delta i hele logistikkkjeden, fra prosjektet starter til avslutning. Med våre større prosjekter får vi også utvidet transportkjeden til å bli mer global med alle de utfordringer det innebærer, sier Løining.

 

Powered by Labrador CMS