Logistikkaktørene må redde Orkanger

Manglende engasjement fra transport- og logistikkaktørene kan hindre containerutbyggingen på Orkanger.

Publisert Sist oppdatert

 

De må komme på banen fortest mulig og fortelle om sine planer.

Etter det vi forstår skal PostNord Logistics allerede ha bestemt seg for tomt til ny terminal på Sandmoen sør for Trondheim sentrum. Det er bare knapt 20 minutters kjøretur fra Orkanger Havn.

Må belyses

Dersom flere av de store logistikkaktørene nå ikke kommer på banen, kan en risikere at stadig flere i kommunen blir skeptiske til videre havneutbygging.

De konkrete planene må belyses, ikke minst om hvilken positiv betydning en containerhavn har for lokalmiljøet, som for eksempel nye arbeidsplasser.

Før påske

Regjeringen har lovet en konklusjon før påske på hvor Jernbaneverkets nye terminal for jernbanegods skal plasseres.

Alt tyder på at valget blir enten Torgård og Søberg sør for Trondheim. Dermed vil Orkanger forsterke sitt havnekandidatur. Dette er også i tråd med det både havna og kommunen ønsker. Kommunens ledelse vil selge og havna vil bygge.

Het potet

Både næringsliv og politikere er enig om å utvikle Orkanger som regionhavn. Men et fremtidig godsknutepunkt er en het potet, med lokal motstand mot utvidelse for deler av havna.

Et argument som brukes mot utbygging er at havna ikke vil gi mange arbeidsplasser. Det til tross for at kommunens ledelse stadig viser til at logistikkoperatørene vil etablere seg med et betydelig antall arbeidsplasser.

Dette velger motstanderne å ikke tro på. Derfor er det viktig at logistikkoperatørene/transportørene nå kommer på banen og sier hva de ønsker, samt at de beskriver sine planer.

Stor trafikk

Containerhavnen på Orkanger som er en del av Trondheim Havn IKS planlegger utbygging på over 200 dekar. Dette er et område for både lager- og logistikktjenester med en årlig håndteringskapasitet fra 15.000 til 100.000 TEU, og som vil generere en økning på mellom 50.000 og 100.000 lastebiler i året.