Norgesbesøk for ID. Buzz

KOMMER: Nå er det bare en snau måned til bilen som ble vist som konsept allerede i 2018 under IAA i Hannover blir lansert. Nylig var den på et raskt norgesbesøk.

Publisert
IAA 2018: Slik så konseptbilen som ble vist frem under nyttekjøretøymessen i Hannover i 2018 ut.
IAA 2018: Slik så konseptbilen som ble vist frem under nyttekjøretøymessen i Hannover i 2018 ut.

Det er lite informasjon tilgjengelig om Volkswagens nye elektriske ID.

Buzz som har verdenspremiere 9. mars. Innvendig vil designet minne mye om ID. 4, med en tilsvarende skjerm. Når det gjelder ytelser, batterikapasitet og rekkevidde så er den bygd på Volkswagens nye plattform for elektriske biler, MEB.

Dette er en plattform som er designet for elektriske kjøretøy, det gjør at plass, tilpasningsmuligheter, rekkevidde, ytelse og komfort er tilpasset for elektrisk drivlinje. Det er dermed lett å tenke seg at batterier og motor blir omtrent som i ID. 4. Med batterier som ligger lavt i bilen, vil også tyngdepunktet bli lavt og sannsynligheten for at bilen får en sporty kjørekarakteristikk er stor.

Prioritert

Nyttekjøretøysjef Håkon Wirak forteller at Norge er et prioritert land slik at vi kan ende opp med en stor andel av produksjonen i 2022.

Norge er et strategisk land å etablere seg i, men man må nok regne med lange ledetider på elvarebiler uansett hvilket merke det gjelder. Det er et stort etterslep når det gjelder elektriske varebiler og med en el-andel på rundt 20% når det gjelder rene varebiler i 2021, vil det ikke forbause dersom vi ender mellom 30 og 40% el-varebilandel i 2022.

Uansett regner Wirak med at 2022 vil være et meget godt varebil-år, både Norge og Europa går godt, men samtidig er det en del ukjente faktorer som kan spille inn på leveringssituasjonen fremover.

De første kundebilene vil ankomme Norge til høsten, og bestillingene åpner før sommeren.

Allerede høsten 2021 åpnet Volkswagen for reservasjoner av ID. Buzz Cargo, og Wirak forteller at det er stor interesse rundt bilen.

Powered by Labrador CMS