Mer effektiv I-Save fra Volvo

Volvo FH med I-Save lanseres nå i en mer drivstoffeffektiv versjon som kan redusere drivstoffkostnadene med opptil ti prosent.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jessica Sandström, senior visepresident, produktadministrasjon hos Volvo Trucks.

Dette markerer en betydelig forbedring på tre prosentpoeng fra forrige generasjon, opplyser Volvo Trucks.

- De aller fleste transportselskap vil gjerne senke drivstofforbruket og samtidig redusere CO₂-utslippene, spesielt innen langtransport. Med nye Volvo FH med I-Save, gir vi transportører enda større muligheter til å redusere driftskostnadene og miljøpåvirkningen, sier Jessica Sandström, senior visepresident, produktadministrasjon hos Volvo Trucks.

Nye Volvo FH med I-Save er en del av Volvo Trucks' nye europeiske produktsortiment som ble introdusert i vår. I-Save inneholder mange drivstoffbesparende løsninger, hvorav den viktigste er Volvo D13TC-motoren. Volvos 13-liters Turbo Compound-motor, lansert i begynnelsen av 2019, er selskapets hittil mest drivstoffeffektive motor.

Med lanseringen av den første generasjonen Volvo FH med I-Save i 2019, viste Volvo Trucks at denne løsningen kunne redusere kostnadene for drivstoff – diesel og AdBlue – med opptil sju prosent sammenlignet med en lastebil uten I-Save utstyrt med Volvos konvensjonelle 13-liters motor. Dette tallet er, ifølge Volvo, bekreftet av uavhengige tester så vel som kundeerfaringer.

- Kombinasjonen av lavt drivstofforbruk, lavt støynivå og god kjørbarhet har fått en veldig positiv mottakelse. Mange transportører ser på Volvo FH med I-Save som et verktøy for å redusere karbonavtrykket», sier Jessica Sandström.

Ser mer enn det menneskelige øyet

Med den nye generasjonen Volvo FH med I-Save, har Volvo Trucks' produktutviklere redusert drivstofforbruket ytterligere:

Gjennom å analysere brukerdata og oppdatere programvare har Volvo Trucks optimalisert balansen mellom drivstofforbruk og kjørbarhet, noe som fører til en ytterligere reduksjon i drivstofforbruket ved kjøring i Eco-modus.

I tillegg til en oppgradering av I-Save, har nye Volvo FH en mer aerodynamisk utforming og I-See har en ny funksjon som gjør det mulig for lastebilen å oppdage når det er effektivt for motoren å øke turtallet litt og deretter trille, selv på veier som ser flate ut for det menneskelige øyet – for å enda større drivstoffbesvarelser.

- Dette resultatet betyr at ved å velge nye Volvo FH med I-Save, kan transportører redusere drivstofforbruket med opptil ti prosent sammenlignet med en vanlig Volvo FH utstyrt med vår 13-liters motor med Euro 6 trinn D. Enda større besparelser kan oppnås i praksis, siden de fleste kunder som kjøper nye Volvo FH med I-Save bytter fra eldre lastebiler med høyere drivstofforbruk, sier Jessica Sandström.

Forskjellen i drivstofforbruk beregnes ved å sammenligne kostnadene for diesel og AdBlue for I-Save: D13TC Euro 6 trinn D med drivstoffpakke for langtransport sammenlignet med D13 eSCR Euro 6 trinn D uten drivstoffpakke for langtransport.

- Effektivt og behagelig

Nye Volvo FH med I-Save representerer et nytt skritt fremover når det gjelder drivstofføkonomi. I tillegg gir lastebilens optimaliserte dreiemoment innen et bredt turtallsområde jevn kjøring og leverer kraften som trengs for å opprettholde en høy og konstant gjennomsnittshastighet, selv i «utfordrende topografi».

- Vi gjør det enklere og mer behagelig å kjøre drivstoffeffektivt, selv på kuperte veier. Nye Volvo FHs førermiljø i toppklasse hjelper også sjåførene til å prestere optimalt gjennom hele arbeidsskiftet, sier Sandström.

Powered by Labrador CMS