12-18 tonns hydrogenbiler basert på en DAF LF
12-18 tonns hydrogenbiler basert på en DAF LF

Skal lage hydrogenlastebiler i Europa

De første bildene av Hyzons kommende modeller viser at de i hvertfall har tenkt å kjøpe hytter fra DAF.

Publisert

Vi har ingen informasjon vedrørende et eventuelt samarbeid mellom DAF og Hyzon, men det er helt klart utifra bildene som nylig ble publisert i en pressemelding om at selskapet skal etablere produksjon i Groningen, Nederland. Dette senteret vil også fungere som hovedkvarter for Hyzon i Europa.

Europeisk produksjon i 2021

Hyzon med en DAF XF hytte.
Hyzon med en DAF XF hytte.

I meldingen fra selskapet heter det at de forventer å sende hundrevis av brenselcelle biler ut i markedet i løpet av 2021.

Selskapet forteller at de for tiden opplever en meget stor interesse for nyttekjøretøy som har alternative og karbonfrie drivlinjer. Spesielt kjøretøy med høyere kapasitet enn det som er tilgjengelig i øyeblikket etterspørres, hevder selskapet.

I Europa har selskapet innledet et samarbeid med Holthausen Clean Technology B.V. for å tilby lokalt bygde nyttekjøretøy av høy kvalitet med null utslipp som oppfyller europeiske standarder, reduser avhengigheten av lange forsyningskjeder og skape nye lokale arbeidsplasser i bærekraftige næringer.

Fra anlegget til Holthausen Clean Technology B.V. hvor hyzons nye epPPuropeiske hovedkvarter vil bli lokalisert.
Fra anlegget til Holthausen Clean Technology B.V. hvor hyzons nye epPPuropeiske hovedkvarter vil bli lokalisert.

Land i EU og store europeiske selskaper søker i økende grad løsninger for å redusere karbonavtrykkene hvor tungtransport er en betydelig bidragsyter til utslipp. Dieselmotorer er også en viktig årsak til partikkelutslipp i tettbygde byområder. Det er også et faktum at det stadig blir flere forbudssoner i byer. Med moden drivlinjeteknologi basert på brenselsceller og erfaring med integrasjon av brenselcellekjøretøy i Europa, vil Hyzon Motors Europe tilby busser og lastebiler med null utslipp uten operasjonelle kompromisser, og muligheten for all-inclusive leieavtaler for flåteoperatører.

De Groningen-anlegget leverer allerede hydrogendrevne tunge kjøretøy og har begynt å ta bestillinger for levering over hele kontinentet, heter det i meldingen.

Flere års erfaring

Max og Carl Holthausen, felles administrerende direktører i HYZON Motors Europa, sier:

- Som en europeisk pioner innen nyttekjøretøy med brenselceller, har Holthausen Clean Technology levert kjøretøy i flere år, og vi får nå æren av å gå sammen med HYZON Motors, for å levere den mest avanserte lastebilteknologien til europeiske kunder. Produsert i Europa for å møte europeiske dekarboniseringsmål.

Oppmuntret av EUs $140 milliarder store hydrogenplan og den nylig annonserte ni milliarder dollar nasjonal hydrogenstrategi for Tyskland, er dette en god timing for Hyzon for å entre Europa.

Hyzon er for tiden meget aktive og ekspanderer på mange steder samtidig. I mars annonserte de at innen utgangen av 2020 ville selskapet produsere lastebiler og busser med brenselceller for det amerikanske markedet. Det er også annonsert oppstart av virksomhet i Australia og nå altså i Europa. Det er også vist skisser og noen bilder av modeller tilpasset hvert av markedene.