Flere nettbutikker tilbyr nå hjemlevering enn tidligere.
Flere nettbutikker tilbyr nå hjemlevering enn tidligere.

To av tre netthandler

To av tre nordmenn nett-handler månedlig ifølge PostNords ferske rapport «Netthandel i Norden».

Publisert

Rapporten som presenteres for 11. året på rad viser en markant vekst i netthandelsforbruket, og som i 2019 beløp seg til 225 milliarder kroner i de nordiske landene.

Norske forbrukere handlet varer på nettet for 53 milliarder kroner i fjor.

Kraftig økning

I en gjennomsnittsmåned oppgir to av tre nordmenn at de har handlet varer på nettet. For seks år siden var det tilsvarende tallet 47 prosent.

Da undersøkelsene for denne nordiske netthandelsrapporten ble gjennomført i 2019, hadde spredningen av korona-viruset ennå ikke nådd Europa, og forbrukerne i de nordiske landene var derfor fremdeles ikke påvirket av dette.

- Da korona-krisen inntraff så vi raskt et skifte i nordmenns netthandelsvaner med en kraftig økning, spesielt på hjemlevering i postkasse og på dør stor, forteller kommunikasjon- og markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord AS. 

- Norge er godt utviklet innen netthandel og var tidlig ute med statlige digitaliseringsinitiativer, sier PostNords Ole A. Hagen.
- Norge er godt utviklet innen netthandel og var tidlig ute med statlige digitaliseringsinitiativer, sier PostNords Ole A. Hagen.

Mens veksten i 2019 var på 50 prosent, hadde hjemlevering i koronatiden en vekst på hele 150 prosent.

Ifølge netthandelsekspert Hagen tilbyr flere nettbutikker innen detaljhandelen nå hjemlevering som et alternativ i Norge enn tidligere.

- Norge er godt utviklet innen netthandel. Vi var tidlig ute med statlige digitaliseringsinitiativer og har også dratt nytte av sin teknologitradisjon, sier Hagen og forteller videre:

- Må vente på korona-effekten

- Det vil ta tid før vi i PostNord, eller andre, har en mer fullstendig analyse av de kortsiktige og langsiktige effektene av koronakrisen. Etter hvert som vi forstår mer og mer, vil vi komme tilbake til dette gjennom hele 2020, sier Hagen.

Netthandelen i Norden er basert på forbrukerundersøkelser som Kantar Sifo på oppdrag fra PostNord har gjennomført månedlig i Sverige, Danmark, Norge og Finland.

Undersøkelsene omfatter netthandelsforbrukeres atferd fra januar til desember 2019. Til sammen har 85.347 respondenter deltatt i undersøkelsene. Analysen er det HUI Research som har stått for.